نگرانی‌ها در مورد وضعیت امنیتی هلمند و میدان وردک

شماری از اعضای شورای ولایتی تعدادی ولایت‌ها می‌گویند، شدت نا امنی‌ها زندگی مردم را با تهدید و چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته است.

عبدالمجید آخندزاده معاون شورای ولایتی هلمند روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، وضعیت امنیتی این ولایت نسبت به هر زمان دیگر بدتر شده و مناطقی زیاد در کنترول مخالفین مسلح قرار دارد.

وی افزود:

"در این اواخر امنیت ولایت هلمند بسیار خراب است، مسئولین نتوانسته اند وضعیت را کنترول کنند، به جز مرکز ولایت هلمند دیگر تمامی مناطق در تصرف مخالفان مسلح قرار دارد."

در عین حال شریف‌الله هوتک یک نماینده شورای ولایتی میدان وردک وضعیت امنیتی در آن ولایت را قابل اطمینان نمی‌داند و می‌گوید که حکومت باید در این مورد اقدام جدی کند.

وی به رادیو آزادی گفت:

"مردم به‌شمول مرکز در تمامی ولسوالی‌ها با تهدید روبه‌رو اند، مشکلات زیادی وجود دارد، من به‌حیث یک نماینده مردم از وضعیت امنیتی ولایت میدان وردک راضی نیستم."

بر اساس برخی گزارش‌ها، ناامنی‌ها در ولایت‌های شمال کشور نیز افزایش یافته و گفته می‌شود که مخالفین مسلح فعالیت‌های شان را در این ولایت‌ها بیشتر ساخته‌اند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که در نتیجه حملات خونین در پایتخت و شماری از ولایات در ماه رمضان، بیش از هزار تن کشته و زخمی شدند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در حال حاضر عملیات گسترده نظامی در ۱۴ ولایت کشور جریان دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی افغان تلاش می‌کنند تا امنیت کشور را بهتر تأمین کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"ما از سر خود می‌گذریم تا یک زندگی آرام و مرفه را برای مردم خود فراهم سازیم، عملیات‌های نیروهای امنیتی افغان در جاهای که تهدید موجود است به‌طور ۲۴ ساعته ادامه دارد و از هر راه ممکن تلاش می‌کنیم تا امنیت مردم را تأمین کنیم."

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، مخالفین مسلح توانایی مقابله با نیروهای امنیتی افغان را ندارند و از این رو با شکست مواجه خواهند شد.

این در حالیست که وزارت دفاع امریکا به تازگی در گزارشی گفته که تا ماه فبروری سال ۲۰۱۷ حکومت افغانستان بر ۶۵ درصد خاک این‌کشور نفوذ داشته و در ساحات تحت کنترول حکومت کاهش آمده‌است.

گزارش: سحر لیوال