امریکا: ایران کشور درجه یک حامی تروریزم در جهان در سال ۲۰۱۶ بود

وزارت خارجه امریکا می‎گوید ایران کشور درجه یک حامی تروریزم در سال ۲۰۱۶ در جهان بوده‎است.

در گزارشی که دیروز نشر شد، ایران حامی گروه حزب‌الله لبنان که به‌گفته واشنگتن بر ضد منافع امریکا فعالیت می‎کند، دانسته شده‎است.

در این گزارش همچنان گروه شورشی موسوم به دولت اسلامی یا داعش، خطر جدی برای آسیای میانه و کشورهای بالکان معرفی شده‎است.

امریکا حامی و تمویل کننده درجه یک تروریزم در سال ۲۰۱۶ میلادی، ایران را معرفی کرده‎است.

در گزارشی که روز چهارشنبه از جانب وزارت خارجه ایالات متحده نشر شد آمده که ایران از گروه‎های حمایت می‎کند که تهدیدی برای امریکا و متحدینش استند.

این گزارش در حالی نشر می‎شود که روابط ایالات متحده امریکا و ایران در اوج تنش‎ها رسیده و واشنگتن همواره تهران را به حمایت از تروریزم بین‌المللی و بی‌ثباتی منطقه متهم کرده‎است.

سوریه

یک روز پیش از این هدر ناوئرت "Heather Nauert" سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته بود که کشورش و متحدین امریکا از فعالیت‎های ایران نگرانی دارند.

او افزود:

" تجارب ما نشان می‎دهد که متحدین ما هم مانند امریکا به‌خاطر فعالیت‎های بی‌ثبات کنندۀ که ایران در آن دخیل است، از حمایت از تروریزم گرفته تا سایر مسایل نگرانی دارند. بناء این نه‌تنها امریکا و منافعش را، بلکه متحدین ما را نیز متأثر می‎سازد."

امریکا تحریم‎های را هم بر ایران به‌خاطر ادامه برنامه راکتی و تخطی‎های حقوق بشری آن‌کشور به اجرا گذاشته‎است.

ایران هر گونه ادعا را در مورد حمایت از تروریزم رد می‎کند و می‎گوید که در قصد ساختن سلاح هسته‌یی هم نیست.

در ادامۀ گزارش وزارت خارجه امریکا این نکته هم برجسته ساخته شده که تهران از گروه‎های تروریستی به‌خصوص حزب‌الله لبنان حمایت می‎کند و این گروه امریکا و متحدینش را تهدید می‎کند.

در گزارش امریکا آمده است که تهران از گروه‎های تروریستی به خصوص حزب الله لبنان حمایت می‎کند.

وزارت خارجه امریکا در گزارش دیروزی‌اش همچنان گفته که گروه داعش، با وجود شکست‎های که در عراق و سوریه متحمل شده، تا هنوز به‌عنوان تهدید جدی دانسته می‎شود.

ایالات متحده هشدار داده که به دنبال شکست‎ها در این دو کشور، جنگجویان داعش شاید به خانه‎های شان باز گردند و تهدیدهای را برای آسیای میانه و کشورهای بالکان ایجاد کنند.

به‌گفته وزارت خارجه امریکا، گروه داعش، علاوه بر عراق، سوریه و لیبیا، تهدید جدی تروریزم در سال ۲۰۱۶ بود که حملاتی را در افغانستان، مصر، عربستان سعودی و یمن انجام داد.

در گزارش این هم گفته شده که نزدیک به یک هزار شهروند تاجکستان با گروه داعش و سایر گروه‌های تندرو در عراق و سوریه یکجا شده‎اند که شاید برای آسیای میانه تهدیدی را به میان آورده بتوانند.

داعش که از سال ۲۰۱۴ میلادی شهر موصل عراق را در کنترول داشت، در جریان همین ماه، پایتخت خلافت خود خوانده‌اش در عراق را از دست داد و همچنان آسیب‎های زیادی را در آن‌کشور و سوریه متحمل شد.

گزارش: جاوید نعیمی