وزارت امور زنان: ظرف ۴ ماه ۱۶۳ قضیه خشونت علیه زنان رخ داده‌اند

یافته‌های وزارت امور زنان در چهار ماه نخست امسال نشان می‌دهد که ۱۶۳ قضیه خشونت در برابر زنان در کشور رخ داده‌است.

به‌گفته این وزارت، ۶۴ مورد این قضایا شامل قتل، تجاوز جنسی بر زنان و یا هم خود سوزی و خودکشی این زنان بوده‌اند.

سپوژمی وردک معین پالیسی این وزارت روز سه شنبه در نشست خبری در کابل گفت:

"بدبختانه باز هم امسال خشونت‌های زیادی در برابر زنان رخ‌داده است که خشونت‌های حاد ۶۴ قضیه، از جمله دو رویداد تجاوز بوده‌است و ۶۲ رویداد دیگر آن شامل خوردن تیزاب، خودکشی، قتل و خود سوزی بوده‌است."

سپوژمی وردک معین پالیسی وزارت امور زنان افغانستان

یافته‌های وزارت اموز زنان نشان می‌دهد که ۹۹ مورد دیگر این قضایا، خشونت‌های آن چنان شدید نبوده و ۵۰ قضیه دیگر خشونت به‌خاطر جلوگیری از طلاق که به‌گفته این وزارت سبب از هم پاشیدن یک خانواده می‌شود، از راه مشوره‌دهی رسیدگی شده‌است.

جوزجان، تخار، بغلان، سرپل، هرات، کندز، غور و بادغیس ولایت‌های استند که بیشتر خشونت‌های چون قتل، تجاوز و خودکشی و خوردن تیزاب از سوی دختران و زنان را شاهد بوده‌اند.

گزارش سال گذشته این وزارت نشان می‌داد که خشونت در برابر زنان تا مرز ۵۰۰۰ قضیه رسیده‌است، آنچه نگرانی‌های بسیاری را به همراه شده بود.

حال، وزارت امور زنان از این‌که خشونت در برابر زنان رو به کاهش است، اظهار خوشبینی می‌کند، اما نمی‌گوید که چند درصد این خشونت‌ها در مقایسه به سال گذشته کاهش یافته است.

با این همه، مفتی شمس‌الرحمان فروتن یکی از عالمان دین می‌گوید، با توجه به خشونت‌های وحشت‌ناک که در سال‌ها و ماه‌های پسین در برابر زنان در افغانستان رخ داده، این‌کشور را به قبل از اسلام و بدتر از آن برگشتانده‌است.

او که در این نشست سخن می‌زد، گفت هر مرد که با همسرش با خشونت رفتار می‌کند، نباید خودش را با غیرت خطاب کند و یک مرد با خشونت در برابر زن حرمت اسلام را زیر پا گذاشته است.

مفتی شمس الرحمان فروتن یکی از عالمان دین

وی افزود:

"ما همیشه از حقوق زنان صحبت کرده‌ایم که متأسفانه در جامعه افغانی برای زنان داده نشده‌است و من این را می‌خواهم بگویم، جهالت و ظلم و و تشددی‌که در برابر زن افغان صورت می‌گیرد، مانند جهالت قبل از اسلام بوده‌است و یا هم بدتر از آن، یک مرد نام خانم خود را نمی‌گیرد که با غیرت است، اما اصلاً دشنام و لت‌وکوب زن بی‌غیرتی است."

در همین حال، لوی سارنوالی می‌گوید این اداره به حدود ۲۴۰۰ قضیه خشونت در برابر زنان را که از سال ۱۳۹۵ در سارنوالی اختصاصی رسیدگی به خشونت در برابر زنان ثبت شده بود، بررسی کرده که حتی برخی عاملان این خشونت‌ها به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

اما رقمِ که جمشید رسولی سخنگوی این اداره از قضایای خشونت در برابر زنان در سه ماه نخست سال روان به رادیو آزدی ارائه می‌کند، بلندتر از ارقامی است که وزارت امور زنان از آن یاد کرده‌است.

رسولی می‌گوید در سه ماه امسال، ۳۴۸ قضیه خشونت در برابر زنان در سارنوالی اختصاصی این اداره ثبت شده‌است که زیر بررسی‌ها قرار دارند.

گزارش: نظیفه محبوبی