وزارت دفاع: حمله بالای چند پوسته توانایی‌ ما را زیر سؤال برده نمی‌تواند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید حملات پراگنده شورشیان بالای یک یا چند پوسته، توانایی اردوی ملی را زیر سؤال برده نمی‌تواند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت عامل اصلی جنگ و حملات شورشیان این است که جامعه جهانی مرکز تروریزم را در بیرون از مرزهای افغانستان می‌داند و برخی کشورها به همین خاطر جنگ را در افغانستان دامن می‌زنند.

در این روزها چندین ولسوالی در ولایت‌های کندهار، فاریاب، پکتیا، غور، کنر و نورستان شاهد حملات گروهی شورشیان بوده‌اند.

در تازه‌ترین رویداد، سه شنبه شب صدها تن از طالبان شورشی بالای یک مرکز نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی خاکریز کندهار حمله کردند که در نتیجه ۲۶ تن از نیروهای امنیتی جان دادند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید در حال حاضر هیئتی برای بررسی و چگونگی رویداد ولسوالی خاکریز مؤظف شده‌است.

محمد رادمنش

او فزود:

"جنگ شد، وضعیت به وجود آمده‌است. هیئت‌های ما تعیین شده‌اند تا ببیند که وضعیت از چی قرار است. اما شورشیان تاکتیک‌های را به کار می‌اندازند که از چند ولایت جمع می‌شوند و یک پوسته را مورد حمله قرار می‌دهند. این به آن معنی نیست که تمام اردوی افغانستان زیر سؤال برود."

علاوه بر کندهار، در حال حاضر جنگ در ولسوالی جانی‌خیل ولایت پکتیا ادامه دارد و به‌گفته وزارت دفاع این ولسوالی به‌زودی تصفیه خواهد شد.

همچنان ولسوالی تیوره ولایت غور شاهد پاکسازی از وجود شورشیان است زیرا این ولسوالی روز یکشنبه سقوط کرده بود.

در عین روز ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب هم به دست طالبان افتاد و نیروهای افغان این ولسوالی را سه شنبه شب پس گرفتند.

وزارت دفاع می‌گوید در حال حاضر ۲۶ عملیات کوماندو و ۱۷ عملیات اردوی ملی ادامه دارد.

به‌گفته معاون سخنگوی این وزارت، علاوه بر بازپس‌گیری ولسوالی‌های کوهستان فاریاب و تیوره غور، تمامی راه‌ها میان بغلان و کندز پاکسازی شده و به‌روی ترافیک باز است.

وزارت دفاع افغانستان، در مجموع باز هم دست‌های بیرونی را عامل نا‌امنی‌ها در کشور می‌داند.

به‌گفته محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت، نزدیکی افغانستان با جامعه جهانی باعث افزایش نگرانی برخی کشورهای منطقه شده‌است.

او گفت:

"عامل همین است که بعضی کشورها در مورد افغانستان عمق استراتژی دارند و به همین منظور است که کوشش می‌کنند وضعیت افغانستان به‌شکل تهدید آمیزی با چالش‌هایش باقی بماند. به همین منظور است که جنگ را یک روز در یک جا و روز دیگر در محل دیگری و یا ولسوالی دیگر، افراد را جمع‌آوری می‌کنند و چنین تهدیدها را موجب می‌شوند."

افغانستان همواره گروه‌های شورشی در پاکستان به‌خصوص شبکه حقانی را در حمایت استخبارات آن‌کشور، به تمویل و تجهیز شورشیان در افغانستان متهم کرده‌است.

اما در مقابل پاکستان می‌گوید که آن‌کشور مکان شورشیان نیست و افغانستان گاه و ناگاه به‌خاطر پنهان کردن ضعف‌هایش، پاکستان را به حمایت از شورشیان متهم می‌کند.

گزارش: جاوید نعیمی