مسئولان: اقوام می‌توانند نسبت به ارگان‎های دیگر نقش بیشتر در صلح داشته باشند

شورای وحدت اقوام زون جنوب شرق افغانستان می‎گوید، با آنکه این زون در طول تاریخ بخاطر آزادی و آبادی کشور کارهای زیادی را انجام داده و اکنون نیز آماده‎است تا در کنار دولت بخاطر تامین صلح نقش قابل ملاحظه داشته باشد اما حکومت به آنان توجه خاصی ندارد.

مسئولان این شورا می‎گویند، اقوام می‎توانند در تامین صلح در مقایسه با دیگر ارگان‎ها نقش بیشتری داشته باشند.

آنان این سخنان را روز چهارشنبه در یک نشست قومی تحت نام صلح و وحدت ملی در کابل بیان کردند.

نیازی: مشکلات بزرگی که اقوام ما با آن رو به رو اند بخاطر عدم دسترسی به حقوق شان می‎باشد.

داود شاه نیازی رئیس این شورا گفت، اگر حکومت به اقوام این زون توجه نماید آنان می‎توانند بخاطر حل نمودن مشکلات بزرگ در کشور با حکومت همکاری نماید.

وی افزود:

" آن مشکلات بزرگ که اقوام زون با آن رو به رو است تمام آن بخاطر نبود وحدت ملی و صلح و عدم دسترسی به حقوق شان می‎باشد و برخی تنگ نظران از این مسئله سو استفاده می‎کنند و به قیمت جان هزاران تن مردم ما انتقام گرفته‎اند و این روند تا حدی رسیده‎است که بخشی از مردم ما به هدف انتقام گیری در ردیف مخالفین مسلح پیوسته‎اند."

آقای نیازی گفت، حالا زمان آن رسیده‎است تا حکومت رو به طرف نیروهای راستین که اقوام خورد و کوچک هستند نماید.

در نشست شورای وحدت اقوام زون جنوب شرق افغانستان که اعضای آن به صدها تن می‎رسد برخی سران قومی ولایات مرکزی و شرقی نیز اشتراک کرده بودند.

مسئولین همچنان گفتند، جدایی اقوام در کشور به آموزش، پرورش، نظام اقتصادی و پیشرفت صدمه بزرگ رسانیده‎است.

به گفته آنان، بخاطر جنگ جاری در کشور ولایات جنوب شرق از نعمت‎های زیادی بی بهره شده‎اند و لازم است تا حکومت با تامین حقوق آنان خود را با آن اقوام نزدیک سازد.

از سوی هم شورای عالی صلح افغانستان نیز نقش اقوام را برای تامین صلح مهم دانسته می‎گوید، تلاش‎ها جریان دارد تا از نظریات اقوام بخاطر حل مشکلات استفاده نماید.

وقاد: این نظر کاملاً تائید است.

قاضی محمد امین وقاد یکتن از اعضای این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، شورای عالی صلح هرگز نقش اقوام را در تامین صلح فراموش نکرده‎است.

وی افزود:

"این نظر کاملاً تائید است این پیشنهادات به شورای عالی صلح رسیده شورای عالی صلح در تشکیل کمیته‎ها برای مسئله آماده‎گی خود را دارد انشالله بعد از عید این کارها شروع می‎شود در تمام واحدهای تشکیلاتی اقوام قبایل باشد یا جامعه مدنی و یا هم شبکه‎های زنان باشد نظریات شان گرفته می‎شود."

این در حالیست که حکومت افغانستان همواره گفته‎است، اقوام نقش بزرگی بخاطر حل مشکلات جاری در کشور دارند.

فرشته ندا