لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

شورای عالی صلح: استراتژی جدید امریکا یک آغاز خوب برای مذاکرات صلح است


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، استراتژی جدید امریکا برای مذاکرات بین‌الافغانی صلح یک آغاز خوب شده می‌تواند.

یک روز پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، شورای عالی صلح این‌کشور این ستراتیژی را برای پیدا کردن کلید گم شده صلح فرصت خوبی می‌داند.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای این شورا می‌گوید، امریکا در استراتژی جدید به کشور‌های حامی تروریزم موضوع فشار آوردن را مطرح کرده که می‌تواند با پروسه صلح کمک کند.

آقای خپلواک که روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، ابراز امیدواری کرد که این استراتژی بتواند آغاز خوبی باشد برای مذاکرات بین‌الافغانی.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح
محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح

وی گفت:

"در این استراتژی ممالکی که حامی تروریزم هستند و برای تروریست‌ها در جا‌های مختلف پناهگاه می‌دادند یک فشار آورده می‌شود و اشارۀ بسیار خوب کرده که در پروسه صلح افغانستان همکاری کنند و همکاری ممالک همسایه و جامعه جهانی در این پروسه مهم است، به همین خاطر به یک دیدگاه کلی اگر ببینیم به این نتیجه می‌رسیم که یک آغاز خوب برای مذاکرات شده می‌تواند."

به دنبال اعلام استراتژی جدید امریکا، طالبان مسلح گفته اند که تا باقی ماندن آخرین عسکر خارجی در افغانستان به جنگ‌شان ادامه خواهند داد.

اما رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه یک بار دیگر به مخالفان مسلح دست صلح خواهانه دراز کرده و گفت، دروازه صلح به روی مخالفان مسلح معتقد به صلح باز است، چیزی که رئیس اجرائیه نیز یک روز پیش تأکید مشابهی به آن داشت.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا صبح سه شنبه به وقت افغانستان، استراتژی کشورش را برای افغانستان و منطقه اعلام کرد.

ترمپ در باره فرستادن و یا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چیزی نگفت، اما خطاب به پاکستان گفته است که باید در مبارزه با تروریزم همکاری کند.

آقای ترمپ گفت که امریکا به حمایت از نیروهای نظامی و حکومت افغانستان ادامه خواهد داد و تأکید کرد که پاکستان در برابر پناهگاه‎های تروریست‎ها خاموش نماند.

در عین حال لیون جینگ معاون انستیتوت کنترول اسلحه، مطالعات امنیتی و روابط معاصر چین روز گذشته پس از اعلام استراتژی امریکا در کابل گفت، چین در باره مشکلات امنیتی افغانستان معلومات زیاد دارد و این‌کشور به میانجیگری میان دولت و مخالفان مسلح دولت افغانستان تمایل دارد.

از سوی هم محمد ایوب رفیقی رئیس پیشین دارالانشای شورای عالی صلح روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، دولت افغانستان در شرایط فعلی باید از هر گزینه مؤثر برای دست یافتن به صلح استفاده کند.

وی گفت:

"خصوصاً ممالک بزرگ دنیا که چین یکی از آن هاست و تأثیر گذاری بالای پاکستان دارد و اگر وعده دهد و به وعده خود صادق باشد حکومت افغانستان و مردم آن را استقبال می‌کنند و فکر می‌کنم این یک گام بسیار مثبت در راه آوردن صلح است."

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز گفته است، این شورا از هر اقدام جهانی که منتج به مذاکرات بین‌الافغانی صلح شود، استقبال می‌کند.

به گفته وی، شورای عالی صلح، با استفاده از فرصت پیش آمده به تلاش‌هایش برای آغاز مذاکرات با مخالفان مسلح دولت، ادامه خواهد داد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG