قایم: افغانستان با خطر روز افزون افراد معتاد به مواد مخدر مواجه‌است

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید در حالی‌که حکومت در هر هفته به تعداد ۲۰۰ فرد معتاد را به‌خاطر تداوی جمع‌آوری می‌کند، اما باز هم تعداد این معتادین هر روز افزایش می‌یابد.

جاوید احمد قایم معین پالیسی این وزارت روز دوشنبه «۲۵ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر حدود سه و نیم میلیون افغان از مواد مخدر آسیب پذیر بوده، اما به صورت کل تعداد افراد معتاد به مواد مخدر به پنج‌صد هزار تن می‌رسد.

آقای قایم برگشت مهاجرین به کشور، بی‌کاری، فقر، موضوعات بیولوژیکی و اجتماعی، علاقه‌مندی فردی، خواص ارثی و محیط حاکم را از عوامل عمده زیاد شدن تعداد معتادین در افغانستان می‌داند.

وی گفت:

"این تعداد به دلایل مختلف افزایش می‌یابد، اما باز هم معتادین داخلی به اندازۀ نیست که از طریق مرز به کشور میاید به ویژه از ایران، در حال حاضر روزانه به تعداد ۲۰۰ فرد معتاد در ولایت‌های فراه و هرات فرستاده می‌شوند و این یکی از عوامل عمده افزایش تعداد معتادین می‌باشد."

نگرانی در خصوص خطر افزایش افراد معتاد به مواد مخدر در افغانستان در حالی مطرح می‌گردد که این‌کشور تنها ظرفیت تداوی ۴۰ هزار معتاد را دارد.

بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر ۱۷۰ مرکز دولتی و خصوصی در بخش تداوی معتادین در افغانستان فعالیت دارند.

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان هفته گذشته به رادیو آزادی گفته‌اند که ۷۰ درصد معتادین پس از تداوی به مواد نشه‌آور دوباره رو می‌آورند.

در این حال کمیسیون امور صحی مشرانو جرگه می‌گوید هر گاه حکومت در بخش افراد معتاد و مواد نشه‌آور اقدامات لازم را انجام ندهد این مشکل جدی و بیشتر خواهد شد.

نثار احمد حارس یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که حکومت کمک‌های جامعه جهانی را در این بخش به صورت درست آن به مصرف نرسانده‌است.

نثار احمد حارس عضو مشرانو جرگه افغانستان

وی می‌گوید:

"در این بخش کارهای بنیادی صورت نگرفته‌است، چیزی‌که انجام می‌شود جنبه ظاهری دارد و این درد ما را دوا کرده نمی‌تواند. تلاش‌ها در این بخش بسیار کم است، نه تلاش‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر و نه هم از وزارت صحت عامه قابل رضایت ماست."

اما وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که برای مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادین امکانات محدود داشته و حکومت به تنهایی در این بخش کاری را انجام داده نمی‌تواند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر به این باور است که همکاری مردم، امامان مساجد و بیشتر شدن توجه جامعه جهانی می‌تواند نگرانی‌ها در این بخش را کاهش دهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده