خپلواک: با حاضر شدن طالبان به مذاکرات صلح جدول خروج قوای خارجی ترتیب خواهد شد

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که روی ترتیب جدول زمانی برای خروج نیرو‌های بین‌المللی از این کشور پس از آن اقدام خواهد شد که طالبان به گفتگو‌های صلح حاضر شوند.

محمد اکرم خپلواک این سخن را دیروز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان

وی که در برنامه در امواج آزادی صحبت می‌کرد افزود:

"هیچ فرد افغان نمی‌خواهد که قوای خارجی در افغانستان باشد، ما ضرورت به همکاری تمام جهان داریم منتها مجبوریت اساسی این است که جنگ است و وقتی‌که طالبان به صلح بیایند اجندای اول تقسیم بندی یا زمان بندی خروج قوای خارجی است که از کجا شروع می‌شود و چه وقت شروع می‌شود."

آقای خپلواک گفت، پروسه صلح افغانستان کاملاً یک روند افغانی و به رهبری افغان هاست.

طالبان پیوسته، خروج نیرو‌های بین‌المللی را از افغانستان به عنوان پیشرط این گروه برای مذاکرات صلح مطرح نموده و روی آن تأکید کرده‌اند.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان گفت که از طریق علمای دینی و بزرگان قومی با طالبان در تماس اند و اطمینان دارند که طالبان بالاخره به گفتگو‌های بین الافغانی حاضر خواهند شد.

از سوی دیگر سید اکبر آغا رئیس شورای موسوم به نجات افغانستان به رادیو آزادی گفت، بی‌اعتمادی میان حکومت افغانستان و طالبان مانع عمده در برابر پروسه صلح است.

سید اکبر آغا رئیس شورای موسوم به نجات افغانستان

وی افزود:

" فکر می‌کنم که مانع اصلی میان حکومت و طالبان بی‌اعتمادی است. طالبان می‌گویند که حکومت افغانستان نمی‌تواند که زمان خروج نیرو‌های خارجی را تعیین کند. اگر پیش از مذاکرات وقت خروج نیرو‌های خارجی معلوم و تعیین شود امکان دارد که مذاکرات شود."

رئیس جمهور اشرف غنی در اواخر ماه گذشته میلادی در نشست دوم پروسه کابل نقشه راه جدید صلح را ارائه کرد و طالبان را بدون قید و شرط به گفتگو‌های صلح فرا خواند.

اما طالبان تا هنوز به پیشنهاد تازه صلح حکومت افغانستان رسماً پاسخ نداده‌اند.

کنفرانس بین‌المللی تاشکند در مورد صلح افغانستان

در مورد روندصلح افغانستان سه‌شنبه گذشته در یک نشست بین‌المللی در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان بحث‌های صورت گرفت.

ازبکستان در این کنفرانس پیشنهاد کرد که حاضر است تا در آینده از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان میزبانی کند.

انتظار می‌رود که در آینده نزدیک نشست علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در شهر جاکارتا پایتخت اندونیزیا در مورد صلح افغانستان برگزار شود.