سرگئی لاوروف: بقایای شورشیان از شرق غوطه تخلیه شده‌اند

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه می‎گوید، نیروهای روسی و حکومت سوریه بقایای شورشیان را از شرق غوطه تخلیه کرده‌اند و اینک حکومت سوریه ۹۰ درصد حومۀ شهر دمشق را در کنترول خود دارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز بعد از ملاقات با استیفن دیمستورا نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای سوریه، در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت، تا اکنون بخش اعظم شورشیان از غوطۀ شرقی تخلیه شده‌اند.

آقای لاوروف گفت، تلاش‌ها برای احیای زنده‌گی عادی در غوطۀ شرقی ادامه دارند.

حملات تهاجمی برای بازپس‌گیری کنترول غوطۀ شرقی در حومه شهر دمشق که بزرگ‌ترین پیروزی پس از تصرف دوباره شهر حلب برای روسیه و سوریه پنداشته می‌شود، مرگبار‌ترین حملات در ۷ سال جنگ داخلی سوریه نیز به حساب می‎رود.

غوطه شرقی

سازمان ملل متحد و گروه‎های حقوق بشر گفته‎اند که در این حملات بیش از ۱۶۰۰ غیر نظامی کشته شده‎اند و هزاران نفر دیگر با تهدیدهای گرسنگی، بی‌خانمانی و کمبود مراقبت‎های صحی مواجه هستند.

کشورهای غربی تلاش کردند جهت کاهش تلفات غیر نظامیان آتش‎بس را وضع کنند، تا بتوانند کمک‎های بشر دوستانه را انتقال دهند، اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ۲۴ ماه فبروری به تصویب رسید، برای انجام چنین اقدامات، ناکام شد.

ولی، این بمباردمان و حملات ویرانگرانه که از سوی باقی جهان محکوم شد، برای سوریه و روسیه نتایجی به دنبال داشت.

ناظران جنگ در روزهای اخیر تأیید کرده‎اند که نیروهای سوریه بیش از ۹۰ درصد غوطه شرقی را بازپس گرفته و از طریق سلسله از توافقات برای خروج شورشیان باقی مانده به میانجیگری روسیه، آخرین جبهه‎های مخالفین در منطقه را از بین بردند.

محمد علوش رهبر جیش الاسلام

مسکو، تا کنون دو معامله تخلیه مناطق را انجام داده و در حال حاضر بالای گروه جیش الاسلام یا (لشکر اسلام)، جناح شورشی که کنترل شهر دوما آخرین منطقه در غوطه شرقی را در اختیار دارد، فشار وارد می‎کند که منطقه را ترک کند.

میخاییل بوگ دانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز گفت، گفتگو با گروه جیش الاسلام ادامه دارد.

عمار الحسن، سخنگوی گروه لشکر اسلام گفت، سوریه و روسیه اصرار دارند که جنگجویان این گروه به شمال انتقال داده شوند، اما آن‎ها چنین خواسته‎های را رد کرده‎اند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که حکومت سوریه به گروه لشکر اسلام سه روز مهلت داده تا منطقه را ترک کند و یا به حملات تهاجمی برای پاکسازی منطقه روبه‎رو خواهد شد.