افغانستان با دو درجه پیشرفت در گزارش رده بندی آزادی رسانه‌ها!

گزارش رده بندی آزادی رسانه‌ها که از سوی خبرنگاران بدون مرز منتشر شده، نشان می‌دهد که افغانستان دو درجه پیشرفت داشته‌است.

این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان از لحاظ حجم و تعداد رسانه‌ها در مقایسه با کشور‌های منطقه در جایگاه بهتر قرار گرفته‌است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها روز چهارشنبه «۰۵ ثور ۱۳۹۷» در یک گفتمان تحت نام "اهمیت کار رسانه‌ای و آزادی بیان" در کابل از این موقف افغانستان در سطح منطقه ابراز خرسندی کرد، اما گفت که هنوز هم خبرنگاران در این کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند.

آقای دانش هم‌چنان گفت، حکومت وحدت ملی، به خصوص این کمیته تلاش می‌نماید تا مشکلات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را حل کند.

سرور دانش

وی افزود:

"حکومت افغانستان در یک و نیم دهۀ اخیر به‌طور خاص حکومت وحدت ملی در سه و نیم سال اخیر به‌خاطر حفظ تقویه و حمایت از آزادی بیان کاملاً متعهد بوده و برعکس امروز مخالفین دولت و به‌طور خاص تروریستان قبل از همه چیز دموکراسی و آزادی بیان را در افغانستان هدف قرار می‌دهند."

آقای دانش هم‌چنان گفت، دوسیه‌ها و قضایای شکایت خبرنگاران که از سال‌ها بدین‌سو کنار گذاشته شده بود، در جریان یک‌ونیم سال از سوی این کمیته بررسی شده و به ارگان‌های عدلی و قضایی سپرده شده‌اند.

این در حالیست که بر اساس معلومات اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد یا نی، سال ۲۰۱۷ میلادی دومین سال خونین برای خبرنگاران در افغانستان گفته شده و در همان سال بیش از ۱۶۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده‌است.

در سال گذشته میلادی چندین حمله بالای نهادهای رسانه‌ها مانند حملات گروهی بر تلویزیون ملی ننگرهار، تلویزیون خصوصی شمشاد در کابل، رادیوی محلی سرحد در ولایت غور و حمله انتحاری بر مرکز تبیان که آژانس خبری آوا مربوط آن می‌شود، صورت گرفته‌است.

از سوی هم رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید، هنوز هم خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان به خصوص در ولایات دور دست کشور با مشکلات زیادی از جمله ناامنی‌ها، عدم دسترسی به اطلاعات و مشکلات مالی مواجه هستند.

نجیب شریفی رئیس این کمیته می‌گوید:

"در کنار چالش مصونیت، دسترسی به اطلاعات هنوز هم یک جنجال است، رسانه‌ها با چالش‌های جدی مالی مواجه است، خصوصاً رسانه‌های که در ولایات و در محلات موقعیت دارند و نقش مهم را در بلند بردن سطح آگاهی محلات دارند، با چالش‌های فراوان دست و گریبان هستند."

آقای شریفی هم‌چنان در این نشست از جامعه جهانی خواست تا خبرنگاران و رسانه‌ها را همکاری نماید.

در عین حال تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژۀ سازمان ملل در افغانستان که در این گفتمان حضور داشت گفت، سازمان ملل‌متحد از آزادی بیان حمایت نموده و در قسمت حل مشکلات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان همکاری می‌کند تا آنان بتوانند در یک فضای مناسب بدون ترس به کار‌های مسلکی‌شان ادامه دهند.

گزارش: فرشته ندا