سرطان خونین ترین ماه برای افراد ملکی در افغانستان

آرشیف، زخمی‌های یک حمله انتحاری در ننگرهار در یکی از شفاخانه های این ولایت تحت تداوی قرار دارند.

گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی در افغانستان می‌گوید که، سرطان امسال یک ماه خونین بوده و در جریان این ماه به اثر حملات انتحاری، جنگ و عملیات‌های نظامی ۲۰۰ فرد ملکی کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه روز شنبه ۲۹ سرطان به رادیوآزادی گفت که هرگاه وضعیت به همین گونه ادامه یابد و طرف‌های درگیر بالای افراد ملکی رحم نکنند، این یک پایان ناگوار خواهد داشت.

وی افزود: "در جریان ماه جاری خورشیدی (سرطان) سطح تلفات ملکی بسیار زیاد شده‌است، در تناسب به هر وقت دیگر این یک ماه خونین بوده و بیشتر افراد ملکی در این ماه کشته شدند. هرگاه جنگ به همین گونه ادامه داشته باشد و طرف‌های درگیر بالای افراد ملکی رحم نکنند، این عواقب ناگوارخو اهد داشت. ما رویداد‌های انتحاری و عملیات‌های را که در آن افراد ملکی کشته می‌شوند، تقبیح می‌کنیم. باید گفت که برای ششصد تن تلفات وارد شده‌ که از جمله ۲۰۰ تن‌شان کشته شده‌اند."

انفجار در نزدیک دروازه پوهنتون کابل. July 19, 2019

آقای تسل می‌گوید که این تلفات بیشتر به اثر حملات بمی، انتحار و انفجار از سوی طالبان مسلح و حملات هوایی و عملیات‌های شبانه نیروهای افغان صورت گرفته‌ است.

طالبان مسلح در ماه سرطان در ولایت‌های کابل، کندهار و غزنی حملاتی را انجام دادند که به اثر آن بیشتر تلفات به افراد ملکی وارد گردید.

هم‌چنان در جریان همین ماه عملیات هوایی نیروهای افغان در ولایت‌های بغلان، لوگر، وردک و ارزگان نیز از افراد ملکی قربانی گرفت.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که کاهش سطح تلفات ملکی در اولویت‌های این وزارت قرار داشته و در این بخش بسیار جدی می‌باشد، اما مسئولیت افزایش تلفات افراد ملکی را به طالبان مسلح نسبت می‌دهد.

آرشیف، دو زخمی در یکی از شفاخانه ها

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت دراین مورد به رادیوآزادی گفت: "در کمتر موارد به اثر عملیات‌های هوایی و زمینی نیروهای افغان به افراد ملکی تلفات وارد شده‌است، ما به این مشکل رسیدگی کردیم و تلاش می‌کنیم که سطح تلفات افراد ملکی به صفر برسد، این از اولویت‌های جدی وزارت دفاع می‌باشد."

هر چند طالبان مسلح در مورد تلفات وارد شده در حملات انتحاری چیزی نمی‌گویند، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه با فرستادن پیام صوتی به رادیو آزادی، ملامتی تلفات افراد ملکی را به دوش نیروهای افغان انداخت.

در جریان ماه سرطان که امروز تاریخ ۲۹ آن می‌باشد سطح تلفات افراد ملکی در حالی بالا می‌رود که در جریان همین ماه قطر میزبان گفتگوهای بین‌الافغانی بود.

در قطعنامۀ این نشست تأکید شده‌است که طرف‌های درگیر برای کاهش خشونت‌ها حملات‌شان را بالای مناطقِ که افراد ملکی درآن زندگی دارند، انجام ندهند.