حزب اسلامی: حکومت افغانستان توان آوردن صلح را ندارد

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان.

حزب اسلامی می‌گوید صلحِ که اراده و قربانی مردم افغانستان، ارزش‌های ملی و استقلالیت از نظر افتاده باشد، برای مردم افغانستان و این حزب پذیرفتنی نیست.

گلبدین حکمتیار رئیس این حزب روز جمعه ۴ اسد ۱۳۹۸ در نشست اعضای این حزب گفت؛ حکومت افغانستان توان این را ندارد که پروسه صلح را به مسیری حرکت دهد که اراده مردم، سیاسیون و چهره‌های تأثیر گذار در آن دخیل باشد.

وی افزود: "در حضورداشت این نظام و حاکمیت کنونی، نه جنگ به پایانش می‌رسد و نه هم صلح باورمند پدید آمده می‌تواند، یعنی با جنگ نیابتی و خونین استخبارات کشورهای جهان. حزب اسلامی به صلح تأکید می‌کند، دولت باید در مشوره و توافق با تمامی احزاب تأثیر گذار هیئتی را تشکیل دهد که اختیار مکمل گفتگوی صلح را داشته باشد."

حکمتیار می‌گوید، خواست‌های معقول طالبان در این روند نیز باید در نظر گرفته شوند.

او گفت که موانع‌ها از سر راه صلح باید برداشته شوند و اگر چنین نشود این حزب مکلف می‌گردد که خود با طالبان وارد مذاکره گردد.

زلمی خلیل‎زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان.

این انتقادها در حالی مطرح می‌گردند که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در چند ماه اخیر هفت دور مذاکرات در پیوند به صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر داشته است.

با پایان هر دور این گفتگوها، آقای خلیل‌زاد اطمینان داده‌است که گفتگوها در پیوند به روند صلح افغانستان پیشرفت خوبی داشته اند.

در همین حال حکومت افغانستان می‌گوید که در گفتگوهای صلح خواست‌های مردم افغانستان در نظر گرفته شده‌است.

فیروز بشری رئیس مرکز رسانه‌های حکومت در این باره به رادیو آزادی می‌گوید: "حکومت افغانستان برای روند صلح یک برنامه منظم و جامع دارد، این برنامه زیر نام نقشه راه صلح یاد می‌شود، در این پلان ما باورمند هستیم که صدا و خواست تمامی افغان‌ها شنیده می‌شود و تمامی افغان‌ها از آن نمایندگی می‌کنند و منافع تمامی افغان‌ها در آن تأمین می‌شود."

در کنار این، حکومت از تلاش‌ها برای تشکیل یک هئیت گفتگو کننده با طالبان نیز سخن می‌زند.

پیشتر رئیس جمهور غنی و شماری از کشورهای دخیل در پروسه صلح افغانستان نیز گفته اند که پروسه صلح این کشور باید به مالکیت و رهبری افغان‌ها انجام شود.