لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

خلیل‌زاد: بعد از خروج می‌خواهیم یک میراث خوب در افغانستان بجا بگذاریم


زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان که به هدف بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان با طالبان گفتگو می‌کند، می‌گوید که ایالات متحده امریکا تنها برای این تلاش نمی‌کند که خود را از یک جنگ طولانی مدت در این کشور رهایی بخشد، بلکه برای به پایان رساندن این جنگ، گفتگوهای صلح میان افغان‌ها که زنان نیز در آن حضور داشته باشند را به پیش می‌برد.

زلمی خلیلزاد این اظهارات را از طریق یک ویدیو کنفرانس در نشستی که در واشنگتن برگزار شد و در آن بیشتر پرسش‌ها در مورد گفتگوهای جاری صلح با طالبان، نقش زنان و شنیدن خواست‌های آنان می‌چرخید، بیان کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد: ما تنها برای بیرون شدن نیروها قرارداد نمی‌بندیم، بلکه ما یک قرارداد صلح می‌خواهیم و ما خواهان یک رابطه و مشارکت درازمدت با افغانستان استیم.

به اساس گزارش آژانس خبری اسوشتید پرس آقای خلیل‌زاد در مورد گفتگوهای بین‌الافغانی با نمایندگان طالبان که قطر به روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری از آن میزبانی می‌کرد به شرکت کنندگان نشست روشنی انداخت و به سؤال‌های‌ شان پاسخ داد.

نگرانی‌های شرکت کنندگان نشست واشنگتن بیشتر از این لحاظ بود که زنان افغان نگرانی دارند که هر تفاهمی با طالبان آنان را از دستآورد‌های که طی چند سال گذشته بدست آورده‌اند محروم ساخته و وضعیت دوباره به سوی دوره حاکمیت سابق طالبان برگردد.

اما زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تأکید کرد که ما پس از بیرون شدن از افغانستان می‌خواهیم یک میراث خوب را بجا بگذاریم.

آقای خلیل‌زاد افزود که ما تنها بخاطر بیرون شدن از این جنجال تلاش نمی‌کنیم و تنها بخاطر بیرون شدن نیروها قرارداد نمی‌بندیم، بلکه ما یک قرارداد صلح می‌خواهیم و ما خواهان یک رابطه و مشارکت درازمدت با افغانستان استیم.

طالبان تا هنوز از گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان خودداری کرده و آنرا یک حکومت دست نشانده می‌داند.

در قطعنامه این نشست گفته شده است که بعد از ختم جنگ نظام افغانستان باید به شریعت استوار بوده و در روشنی اصول اسلامی حقوق زنان مصون و این یقینی گردد که تمام اقوام حق مساوی داشته باشند.

الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در بخش آسیایی میانه و جنوبی، یکی از شرکت کنندگان نشست در پوهنتون جورج تاون واشنگتن بود.

خانم ویلز که تا حال چندین بار با طالبان ملاقات کرده گفته است، که اگرحکومت فعلی و یا آینده افغانستان زنان افغان را تحت فشار قرار داده، حقوق‌ شان را محدود ساخته و یا هم آنان جز قشر دوم جامعه شاخته شوند پس بالای حمایت کمک کنندگان جهانی حساب نکنند.

این‌که در گفتگوهای طالبان به چه اندازه پیشرفت صورت گرفته است آقای خلیل‌زاد گفت در چهار موضوع پیشرفت شده که اول مسئله تروریزم است، دوم مسئله خروج قوای خارجی. مسئله سوم گفتمان و مذاکره بین افغان‌ها برای آینده سیاسی افغانستان و چهارم یک آتش‌بس کلی است.

آقای خلیل‌زاد مرحله اخیر گفتگوها را از همه مفید و تأثیر گذار خوانده و ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها تا اول سپتمبر یک نتیجه مؤثر را در پی داشته باشد.

پیش از این مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا گفته بود که امیدوار است تا قبل از این تاریخ با طالبان یک توافق در بخش صلح صورت گیرد.

طالبان نیز از پیشرفت‌ها در گفتگو با مقامات امریکایی خبر داده اند.

رویا رحمانی اولین سفیر زن افغانستان در امریکا برای صلح امیدواری نشان داده اما این را گفته است که تا هنوز مذاکره میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز نشده است.

وی پیشبینی کرده‌است که برای پیش برد پروسه صلح در آینده گفتگوهای دشوار پیش رو بوده و گفته است، هر موافقۀ که صورت می‌گیرد، نیاز خواهد داشت که آنرا یک حکومت متقدر مرکزی عملی سازد.

رویا رحمانی سفیر افغانستان در امریکا
رویا رحمانی سفیر افغانستان در امریکا

گفتگوهای جاری صلح خوشبینی‌ها و نگرانی‌های زنان را بیشتر ساخته است.

غزال حارث که در پوهنتون امریکایی افغانستان استاد است، و از کابل از طریق سکایپ صحبت می‌کرد گفت که طالبان باید از حفظ حقوق زنان و اقلیت‌هایی‌که قانون اساسی افغانستان آنرا مصون کرده‌است، ضمانت نماید.

اصیله وردگ یک شرکت کننده نشست بین‌الافغانی قطر می‌گوید چنین معلوم می‌شود که طالبان خلاف گذشته در مورد زنان یک نظر پیشرفته دارند، اما می‌گوید هنوزهم نگران است که ممکن طالبان ایدیولوژی تند روانه شان را تغییر ندهند.

خانم وردک که برای اولین بار با طالبان در دوحه ملاقات کرده‌است می‌گوید که آن‌ها با ما احوال پرسی کردند اما دست ندادند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG