حامد کرزی: روند صلح افغانستان در گرو امریکا و پاکستان است

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین حین صحبت با نماینده‌گان طالبان در نشست گفتگوهای صلح در مسکو

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که روند صلح در گرو امریکا و پاکستان است.

آقای کرزی روز پنجشنبه «۱۰ اسد ۱۳۹۸» در یک نشست خبری گفت، اکنون روند صلح به یک مرحله حساس رسیده و تا زمانی‌که این روند به رهبری افغان‌ها به پیش برده نشود، صلح تأمین نخواهد شد.

هرچند آقای کرزی از تلاش‌های امریکا در این راستا استقبال می‌کند، اما می‌گوید که روند صلح تا اکنون در مالکیت افغانان قرار ندارد.

آقای کرزی در این باره چنین می‌گوید: "کوشش بزرگ ما مردم باید این باشد که روند صلح حقیقتاً افغانی شود تا حال نیست و کوشش بر اینست که این روند در اختیار امریکا و پاکستان باقی بماند، در اختیار بودن این پروسه نزد امریکا و پاکستان به ضرر ماست و به معنی تأمین نشدن صلح در افغانستان است."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک نشست با نماینده‌گان طالبان و مقاما روسی در مسکو

رئیس جمهور پیشین بر وحدت سیاست‌مداران کشور تأکید می‌کند و از طالبان می‌خواهد که آتش‌بس کنند و جنگ را پایان دهند، زیرا به‌گفته وی ادامه این جنگ به سود خارجیان است.

آقای کرزی می‌گوید که امریکا با طالبان و حکومت افغانستان به تفاهم رسیده و به زودی توافقات جداگانه را نیز امضا خواهند کرد.

به‌گفته وی، دخیل بودن کشور های همسایه مانند چین، روسیه، ایران و هند در روند صلح افغانستان مهم است.

آقای کرزی از کشورهای چین و روسیه می‌خواهد که روند صلح را ضمانت کنند.

حکومت افغانستان تا هنوز در این باره واکنش نشان نداده‌است، اما شورای عالی صلح این ادعاها را دور از حقیقت می‌داند.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که روند صلح در اختیار افغانان است.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

آقای اوچقون می‌افزاید: "این ادعا حقیقت ندارد، دولت و مردم افغانستان مالک پروسه صلح اند و نباید چنین ادعای مطرح شود که پروسه صلح از دست افغان‌ها رفته، روند در اختیار افغان‌هاست و در تبانی با افغان‌ها آقای خلیل‌زاد این پروسه را پیش می‌برد."

این در حالیست که به زودی قرار است دور هشتم مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان و طالبان در دوحه قطر آغاز شود.

زلمی خلیل‌زاد همیشه تأکید می‌کند که سرنوشت افغانستان به دست افغان‌هاست و خود افغان‌ها می‌توانند در مورد آینده و صلح افغانستان تصمیم بگیرند.

Your browser doesn’t support HTML5

خلیل‌زاد: عدم اعتماد بزرگترین مانع صلح

آقای خلیل‌زاد در مصاحبه اختصاصی که روز چهارشنبه با رادیو آزادی داشت، می‌گوید: "ربط داره به فیصله که افغانان در مذاکره می‌کند که در آن حکومت هم شریک می‌باشد و دیگر افغان‌ها هم سهم دارند. هر فیصلۀ که در مذاکره می‌شود ما از آن پشتیبانی می‌کنیم، اما تا وقتی که او فیصله صورت می‌گیرد ما از انتخابات پشتیبانی می‌کنیم."

مرحله که چشم امید به آن دوخته شده و احتمالا توافقی میان دو طرف نیز به امضا برسد.