لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

نگرانی برخی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در پیوند به تهدیدات امنیتی


لست ۱۸ تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان.
لست ۱۸ تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان.

مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رسماً آغاز شده،ولی بسیار تیم‌های کاندیدان ریاست جمهوری هنوز عملاً به میدان نیامده‌اند.

بعضی از این کاندیدان نگرانی‌های امنیتی را دلیل تأخیر کمپاین انتخاباتی خود می‌دانند و تعدادی هم با در نظرداشت مذاکرات جاری صلح باور ندارند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار خواهد شد.

رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست امنیت ملی افغانستان و مخالف جدی طالبان که از سابق هم هدف حملات مسلحانه بود، حالا که خود را برای انتخابات ماه میزان کاندید کرده‌، خطر برای وی بیشتر شده‌است.

با آغاز کمپاین انتخاباتی روز یکشنبه گذشته نبیل گفت؛ تدابیر امنیتی وعده شده به وی عملی نشده و او مجبور شده‌است که کمپاین عامه انتخاباتی خود را به تأخیر بیندازد.

رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

آقای نبیل به مرکز خبری رادیو آزادی گفته است که این مشکل کمپاین انتخاباتی وی را ضربه شدید زده‌است.

وی گفت که حکومت از تهدیدهای امنیتی به وی معلومات دارد ولی همکاری نکرده‌است.

وزارت داخله افغانستان در باره این ادعای آقای نبیل تبصره نکرده ولی قبل از این نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که امنیت و محافظت از کاندیدان از جمله اولویت‌های آن‌ها می‌باشد و او افزود که برای امنیت کاندیدان ۵۰ موتر زره و صدها محافظ را مؤظف ساخته‌اند.

وی افزود: "ما برای‌شان موتر توزیع کردیم. برای هر کاند یک موتر لند کروزر زرهی و یک هایلکس، البته این برای معاونین‌شان هم صدق می‌کند. هم‌چنان محافظین هم برای تأمین امنیت‌شان تنظیم شده‌اند."

اما بعضی از کاندیدان در صحبت با رادیو آزادی تدابیر امنیتی را غیر کافی دانسته و یا می‌گویند که کمکی به دست نیاورده‌اند.

آقای نبیل در مورد امنیت در حالی اظهار نگرانی می‌کند که روز یکشنبه در پیشروی دفتر امرالله صالح معاون اول تیم انتخاباتی "دولت ساز" حمله انتحاری و مسلحانه صورت گرفت که در آن بیش از ۲۰ نفر کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

یک تعداد از کاندیدان دیگر در باره شفافیت و عادلانه بودن روند انتخابات ابراز نگرانی کرده و ادعا می‌کنند که رئیس جمهور اشرف غنی از قدرت و مقام خود در این انتخابات به نفع خود استفاده می‌کند، ادعای که رئیس جمهور غنی آنرا رد می‌کند.

از سوی دیگر رسیدن به یک تفاهم با طالبان در قطر این شک را بیشتر ساخته و این سؤال را ایجاد کرده‌است که آیا انتخابات به موقع آن برگزار خواهد شد؟

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان روز سه‌شنبه ۸ اسد ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت که امنیت هم یکی از دلایل کُندی در کمپاین انتخاباتی می‌باشد.

به نظر وی هم، مذاکرات صلح امریکا با طالبان در قطر انتخابات را تحت شعاع خود قرار داده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی می‌گوید: "امنیت هم یک مشکل جدی است، در کنار آن مسایل سیاسی و تلاش‌های صلح اکنون برخی نامزدان باور ندارند که انتخابات می‌شود یا خیر؟ آن‌ها جرئت نمی‌کنند که در کمپاین‌ها مصرف کنند و وارد میدان شوند."

علی عادلی یک تحقیق کننده در شبکه تحلیلگران افغانستان هم به رادیو آزادی گفته است که بعضی از کاندیدان در باره کمپاین‌های انتخاباتی خود دل و نادل می‌باشند و نمی‌دانند که انتخابات صورت خواهد گرفت یاخیر؟ به نظر وی بعضی‌ها فکر می‌کنند که شاید انتخابات بخاطر پروسه صلح به تأخیر بیفتد.

از سوی دیگر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم در صحبت با رادیو آزادی گفته است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پروسه صلح ضربه می‌زند.

اما حکومت افغانستان تحت رهبری رئیس جمهور اشرف غنی تأکید می‌کند که انتخابات در زمان تعیین شده آن برگزار خواهد شد و آن‌ها به شفاف و عادلانه بودن این انتخابات متعهد می‌باشند.

حکومت به این نظر است که انتخابات و صلح دو پروسه جداگانه می‌باشند و روند صلح سبب تأخیر در برگزاری انتخابات نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG