پروسه صلح افغانستان یکی از موضوعات بحث مقامات امریکا و ناتو در بروکسل

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو (راست) و مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا قرار است امروز در دیداری در بروکسل روی موضوع صلح افغانستان صحبت کنند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو و مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا در دیداری در بروکسل، موضوع صلح افغانستان و مأموریت نیروهای ناتو در افغانستان را بررسی می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ناتو، که نامش ذکر نشده، گزارش داده که آقایان استولتنبرگ و پامپئو امروز (سه‌شنبه، ۱۲ سنبله) با هم دیدار مسائل و مختلفی، از جمله مسائل مربوط به افغانستان را بررسی می‌کنند.

وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه (اول سپتمر) در حالی وارد بروکسل شد که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل سفر کرده است و با مقام‌های افغان در باره پیش‌نویس توافقنامه صلح با طالبان صحبت می‌کند.

آقای خلیلزاد دیروز به رادیو آزادی گفت که با محمداشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شماری دیگر از رهبران سیاسی افغان دیدار کرده و جزئیات پیشنویس توافقنامه با طالبان را با آنها در میان گذاشته است.

Your browser doesn’t support HTML5

زلمی خلیلزاد: در اصول با طالبان توافق شده‌است

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفت که امروز سه‌شنبه (۱۲ سنبله) نیز با شماری از رهبران سیاسی افغان دیدار خواهد کرد و تلاش می‌کند که توافق آنها را در رابطه با این موافقتنامه بگیرد.

آقای خلیلزاد گفت: "توافق نهایی را رئیس جمهور ترمپ امضا خواهد کرد."

در این حال صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت این کشور پس از بررسی پیشنویس توافقنامه، موضع خود را در قبال آن اعلان خواهد کرد.

با وجود آنکه وزیر خارجه امریکا قبلاً اظهار امیدواری کرده بود که این توافقنامه تا ماه سپتمبر امضا شود، ولی رئیس جمهوری امریکا بعداً گفت که برای این کار عجله‌ای ندارد.

آقای خلیلزاد در پاسخ به این سؤال رادیو آزادی که آیا این توافقنامه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان امضا خواهد شد، گفت: "من امیدوارم که این کار عملی شده بتواند."

او افزود که "در اصول" با طالبان توافق صورت گرفته، اما برای اجرایی شدن آن نیازمند تأیید رئیس جمهوری آمریکا نیز است.

خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان شرطی است که طالبان به صورت مکرر بر آن تأکید کرده و گفته پیش از توافق در این مورد، با حکومت افغانستان صحبت نخواهد کرد.

رسانه‌های غربی از قول آقای خلیلزاد گزارش داده‌اند که "اگر این توافق میان امریکا و طالبان نهایی شود، واشنگتن در گام نخست ظرف ۱۳۵ روز ۵۰۰۰ سربازش را از ۵ قرارگاه در افغانستان بیرون خواهد کرد، ولی این اقدام مشروط به اوضاع جاری امنیتی [در افغانستان] است."

در جریان ۹ دور گفت‌وگو میان نماینده‌های امریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، کابل و چندین شهر دیگر افغانستان شاهد حملات خونینی بوده است.

بیشتر در این باره: انفجار موتر بمب در کابل ۱۶ کشته و ۱۱۹ زخمی بر جای گذاشت

در تازه‌ترین مورد، براساس اطلاعیه وزارت داخله افغانستان، در حمله انتحاری دیشب در شرق شهر کابل ۱۶ نفر کشته و ۱۱۹ نفر دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله انتحاری را گروه طالبان بر عهده گرفته است.

قبل از آن جنگجویان طالبان به روز شنبه (۹ سنبله) از سه طرف بر شهر کندز حمله کردند که نیروهای امنیتی افغان جنگجویان این گروه را عقب زدند.

شام همین روز در مرکز شهر کندز محل کنفرانس مطبوعاتی فرمانده پولیس کندز هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در اثر آن ۱۰ تن کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

Your browser doesn’t support HTML5

حمله طالبان بالای شهر کندز عقب زده شد

همچنان جنگجویان طالبان به روز یکشنبه (۱۰ سنبله) در حومه‌های شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان به دو منطقه حمله کردند که به گفته مقام‌های امنیتی، نیروهای دولتی این حملات را نیز "دفع" کردند.

بعد از حمله طالبان به کندز زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در حساب توییترش نوشت: "در باره‌ی وضعیت کندز با نماینده‌های دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفت‌وگو کرده و به آنها گفته که به چنین خشونت‌ها باید پایان داده شود."

محمدا گل مجاهد، کارشناس امنیتی می‌گوید که طالبان این حملات را به هدف امتیازگیری در گفت‌وگوهای صلح"، نشان دادن توانایی تهاجمی خود و پاسخ دادن به عملیات نظامی نیروهای دولتی به راه انداخته است.