قاسم الیاسی: کار بررسی شکایات در ۱۵ ولایت آغاز شده است

قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید ممکن است که ۹۰ درصد شکایات انتخاباتی در ولایات در ۱۵ روزی که برای این کار تعیین شده، بررسی شوند.

قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی این کمیسیون روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که طبقه‌بندی و بررسی شکایات بیش از ۱۰ ولایت تکمیل شده است.

به گفته او، در کابل نیز از ۲۲۳۱ شکایت ۱۲۰۰ شکایت بررسی شده است.

او گفت: "تصنیف‌بندی حدود ۱۵ ولایت تکمیل شده و کار بررسی را آغاز کرده‌اند. احتمالاً تا پایان امروز یا فردا تمام ولایات تصنیف‌شان تکمیل شده و بررسی‌ها را آغاز کنند."

آقای الیاسی افزود که یکی از دلایل زمان‌گیر شدن کارها، ثبت تمامی شکایت‌های مربوط به انتخابات در کابل بوده است. به گفته او، اگر کار طبقه‌بندی شکایات در ولایات انجام می‌شد، این کار تا حال به پایان می‌رسید.

او همچنین گفت شکایاتی که در این کمیسیون ثبت شده اند شامل جرایم، تخلفات و تخطی‌های انتخاباتی می‌شوند.

این عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی افزود کسانی که مرتکب "جرایم انتخاباتی" شده‌اند، شناسایی و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

براساس قانون، تخطی به عملی گفته می‌شود که به صورت اشتباهی صورت گرفته و تاثیرات جدی بر نتایج رای‌گیری ندارد، اما تخلف انتخاباتی به اقدامات خلاف قانون گفته می‌شود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی تأکید می‌کند که در چارچوب قانون، لوایح و طرزالعمل‌های انتخاباتی عمل می‌کند و کارش را به صورت شفاف انجام می‌دهد.

در همین حال، برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی پیشرفت کار کمیسیون شکایات انتخاباتی را رضایت‌بخش می‌دانند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید اگر کمیسیون نتواند در ۱۵ روز تعیین شده تمام شکایات را بررسی کند، باید پیش از پیش به نامزدان انتخابات اطلاع دهد.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)

یوسف رشید، رئیس اجرائی این بنیاد به رادیو آزادی گفت: "هنوز بحث تصمیم‌گیری از سوی کمیسیون روشن نیست. در صورتی که ایجاب بکند که زمان [بررسی شکایات] طولانی شود، این مسئله باید بر اساس فیصله و راهکار قانونی روشن شود تا این که فردا سبب به وجود آمدن جنجال سیاسی در کشور نشود."

کمیسیون شکایات انتخاباتی پیش از این گفته که تیم‌های انتخاباتی حدود ۱۶۵۰۰ شکایت در این کمیسیون ثبت کرده‌اند و بررسی آن‌ها در ۱۵ روزی که از قبل تعیین شده، ممکن نخواهد بود.

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی نیز با اشاره به میزان بالای شکایت‌ها می‌گویند فکر نمی‌کنند که کمیسیون شکایات انتخاباتی بتواند در این مدت به شکایات رسیدگی کند.