لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

دیپلومات: اگر هزاران رای بی‌اعتبار شود، انتخابات به دور دوم خواهد رفت


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان
  • دیپلومات

نشریۀ دیپلومات به اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشته نشریه طوری به‌نظر می‌رسد که جامعه افغانستان نسبت به‌هر زمان دیگر تقسیم شده است.

در حال حاضر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی مشغول بررسی شکایت‌ها است و این روند زمان‌گیر خواهد بود.

دیپلومات می‌نویسد، اگر کمیسیون شکایات، هزاران رای را بی‌اعتبار سازد، انتخابات به دور دوم خواهد رفت و در نتیجه وضعیت باز هم، مانند امروز منقسم خواهد بود.

به باور نویسنده، به‌نظر می‌رسد که نزد مردم برای دور دوم انتخابات میان اشرف غنی و رقیبش عبدالله عبدالله، دلچسپی وجود ندارد.

نشریه به این هم پرداخته که در حال حاضر هیچ علاقمندی هم برای ساختن حکومت مشترک میان این دو رقیب وجود ندارد زیرا هر دو تجربه حکومت وحدت ملی را دارند و شاید تکرار آن‌را نمی‌خواهند.

به نوشتۀ نشریه، گروه‌های هم‌مانند طالبان و کشور‌های منطقه و جهان می‌خواهند از وضعیت فعلی افغانستان به نحوی بهره‌گیری کنند، یعنی ایالات متحده تمامی توجه‌اش را به گفتگو‌ها و معامله با طالبان متمرکز ساخته است.

آنسو، چین، پاکستان و ایران خواهان توافق صلح استند اما همسایه‌های شمالی افغانستان تصور می‌کنند که طالبان بزرگ‌ترین مانع در پروسۀ صلح استند.

  • واشنگتن ایگزامینر

روزنامۀ واشنگتن ایگزامینر در مورد معرفی هویت سرباز امریکایی که روز دوشنبه در افغانستان کشته شد، مطلبی را نشر کرده است.

وزارت دفاع امریکا سه شنبه گفت، مایکل گوبل، سی و سه ساله و باشنده اصلی نیوجرسی بود و یک‌شنبه در جریان یک عملیات در ولایت کندز زخم برداشت. او سپس دوشنبه جان سپرد.

به نوشتۀ واشنگتن ایگزامینر، با بیست قربانی در جریان امسال، نیروهای امریکایی بیشترین تلفات را در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ و با سپردن مسئولیت‌های امنیتی به نیرو‌های افغان متحمل شدند.

  • دیلی میل

روزنامۀ بریتانیایی دیلی میل هم به کشته شدن سرباز امریکایی در ولایت کندز تمرکز کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، کندز شاهد حضور گستردۀ طالبان است و برخی از مناطق آن به‌صورت مکمل در دست این گروه قرار دارد.

دیلی میل در ادامه نوشته که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، در بیش از یک سال گذشته تلاش کرده با طالبان به توافق برسد اما تا حالا چنین نشده است.

به دنبال حملۀ ماه سپتمبر که در نتیجۀ آن دوازده تن به شمول یک سرباز امریکایی در کابل کشته شدند، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده، گفتگو‌ها با طالبان را پس از ده ماه متوقف ساخت.

این گفتگو‌ها دو هفته پیش در قطر از سر گرفته شد اما فقط برای چند روز ادامه یافت.

به نوشتۀ روزنامه دیلی میل، سفیر خلیل‌زاد می‌خواهد طالبان گفتگو‌های رو‌در‌رو با حکومت افغانستان را آغاز کنند اما طالبان تا هنوز این درخواست را نپذیرفته اند.

XS
SM
MD
LG