محمد محقق: طرحی برای صلح از سوی گروهی از سیاستمداران ارائه می‌شود

جلسه شماری از سیاسیون افغانستان در منزل محمد محقق در کابل. Jan.25.2020

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که گروهی از سیاستمداران تا هفته آینده طرحی برای صلح ارائه می‌کنند.

آقای محقق می‌گوید در نشست روز شنبه (۵ دلو) در خانۀ او شماری از سیاست‌مداران کشور طرحی را در بارۀ صلح که مسایل مهمی را در مورد گفت‌وگو با طالبان در بر می‌گیرد آماده کرده‌اند.

او گفت حکومت باید در گفت‌وگوهای صلح با طالبان مواد این طرح را در نظر گیرد.

او روز یکشنبه (۶ دلو) به رادیو آزادی گفت که در طرح این سیاستمداران آمده است که در مذاکرات میان افغان‌ها چهار جهت باید اشتراک کنند: "شخصیت‌های ملی، زنان و جامعه مدنی، دوم احزاب سیاسی، سوم حکومت یا ارگ و چهارم طالبان. در طرح این موارد ذکر شده است."

معاون دوم ریاست اجرائیه می‌گوید که در این طرح بر آتش‌بس تأکید شده، اما تا برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها میان افغان‌ها، باید کاهش خشونت نیز پذیرفته شود.

جلسه شماری از سیاسیون افغانستان در منزل محمد محقق در کابل. Jan.25.2020

به گفته آقای محقق، هرچند کاهش خشونت تعریف واضحی ندارد، اما می‌تواند درگیری و تلفات در افغانستان را کاهش دهد.

شماری از چهره‌های سیاسی به شمول حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمد محقق معاون ریاست اجرائیه، محمدیونس قانونی و ده‌ها تن دیگر روز شنبه در نشستی روی یک طرح صلح در کابل بحث کردند.

پیش از این نشست محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سفرش به سوئیس گفته بود که حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه هیچ برنامه نوشته شده در مورد صلح و آیندۀ افغانستان ندارند.

اما حاجی دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح و از اشتراک‌کنندگان این نشست به رادیو آزادی گفت که طرح سیاسیون پس از تکمیل شدن به ارگ نیز سپرده خواهد شد.

در همین حال ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که پیشنهادهای تمامی قشرهای جامعه در موضوع صلح در نظر گرفته خواهد شد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح


او افزود: "وزارت دولت در امور صلح اجماع ملی را منحیث یک رکن اساسی برای تأمین و پایداری صلح در کشور می‌داند. حکومت افغانستان رهبری پروسه صلح را براساس قانون اساسی مکلفیت خود دانسته و در این زمینه اقدامات عملی نیز انجام داده است. مشوره‌ها و پیشنهادهای سیاسیون و همه اقشار جامعه مانند همیشه در نظر گرفته می‌شوند."

براساس گزارش‌ها، طالبان در مذاکرات با مقام‌های امریکایی در قطر بر سر کاهش موقت خشونت‌ها گفت‌وگو کرده اند که تاکنون از نتیجۀ آن گفت‌وگوها چیزی گفته نشده است.

اما محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در موضوع صلح همواره بر آتش‌بس تأکید کرده و گفته است که کاهش خشونت‌ها نمی‌تواند به جنگ و تلفات در این کشور نقطه پایان بگذارد.