نیروهای امریکایی: گروه طالبان به قتل‌های هدفمند پایان دهد

موتر حامل یما سیاوش مشاور دافغانستان بانک و سابق خبرنگار در تلویزیون خصوصی طلوع در شهر کابل هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت که به شمول یما سیاوش سه تن کشته شدند.

نیروهای امریکایی در افغانستان گروه طالبان را به دست داشتن در قتل‌های هدفمند اخیر متهم کرده است.

سَنی لگت، سخنگوی این نیروها در توییتر خود نوشته که رشته عملیات‌های طالبان و قتل‌های هدفمند مقام‌های دولتی، رهبران جامعۀ مدنی و خبرنگاران کار اعلام نشده این گروه است و باید برای موفقیت روند صلح متوقف شود.

آقای لگت با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی گروه طالبان مبنی بر نقض توافق‌نامه دوحه در اثر حملات هوایی این نیروها در برابر‌ مواضع گروه طالبان، تأکید کرده که این اظهارات نادرست است.

سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان افزوده که موضع این نیروها روشن و ثابت بوده است و از نیروهای افغان در برابر حملات طالبان دفاع خواهند کرد.

او بار دیگر از طرف‌های جنگ افغانستان خواست که خشونت را کاهش دهند.

در همین حال، احمدضیا سراج، رئیس امنیت ملی افغانستان در نشست استجوابیۀ ولسی جرگه گفته که گروه طالبان در جنگ شکست خورده‌ و در حال حاضر به ترورهای هدفمند رو آورده است.

به گفتۀ آقای سراج، نیروهای امنیتی در پیوند با قتل‌های هدفمند به ویژه قتل رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار محلی در غزنی یک تن را بازداشت کرده‌اند که زندانی رها شدۀ طالبان است: "دو نفری را که ما بازداشت کردیم یکی‌شان از جملۀ پنج هزار نفری است که از زندان رها شده‌اند و آنها زمانی که از زندان رها می‌شوند، به طالبان می‌پیوندند و پس از آن به شهر کراچی سفر می‌کند. در شهر کراچی برایش انگیزه داده می‌شود که باید دوباره به داخل بروی مبارزه‌ات را به پیش ببری. این آدم در ده‌ها رویداد دیگر دست داشت تا این که در حادثۀ [قتل] نیکزاد صاحب بازداشت شد."

احمد ضیا سراج

رئیس امنیت ملی می‌افزاید که در روزهای اخیر از چندین مورد قتل هدفمند بر جان خبرنگاران جلوگیری شده است.

اما گروه طالبان دست داشتن در قتل‌های هدفمند اخیر در کابل و ولایت‌ها را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیوی آزادی گفته که خبرنگاران و فعالان مدنی‌ای که هفته‌های اخیر هدف قرار گرفته‌اند، کار افراد این گروه نبوده است.

آقای مجاهد نیروهای امریکایی را به نقض توافق‌نامۀ صلح دوحه متهم کرد و گفت که اگر این روند ادامه یابد، این نیروها با واکنش تند این گروه مواجه خواهند شد.

گروه طالبان صبح امروز دوشنبه (۱۵ جدی) نیز با صدور خبرنامه‌ای گفت که نیروهای امریکایی افراد این گروه را در ولایت‌های ننگرهار، هلمند و کندهار هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی November. 01.2020

این در حالی است که در بیش از دو ماه گذشته ۱۰ خبرنگار و فعال مدنی در رویدادهای مختلف هدف ماین مقناطیسی قرار گرفته‌اند و یا هم به گلوله بسته شده‌اند.

در این میان قتل شماری از این افراد از جمله یما سیاووش، گویندۀ پیشین طلوع نیوز، الیاس داعی، خبرنگار رادیوی آزادی با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و بیرون کشور مواجه شد.