لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

وزارت داخله: از تهدیدها به جان فرشته کوهستانی اطلاع کتبی موجود نیست


فرشته کوهستانی
فرشته کوهستانی

در ادامه قتل و ترورهای هدفمند در کابل و ولایت‌ها، این بار فرشته کوهستانی، فعال مدنی در ولسوالی حصه‌ی اول ولایت کاپیسا از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

در این رویداد که شام روز پنج‌شنبه (۴ جدی) در چند صد متری فرماندهی پولیس حصۀ اول ولایت کاپیسا رخ داد،رسانه‌ها از زخمی شدن برادر بانو کوهستانی نیز گزارش داده‌اند.

این فعال مدنی و حقوق زنان چندی پیش در برگۀ فسبوکش نوشته بود که جان وی با تهدید مواجه است و با وجود مراجعه به نهادهای امنیتی هیچ توجهی به امنیت او نشده است.

او در این پست‌اش از امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری خواسته بود که موضوع تهدیدات علیۀ او را جدی بگیرد.

اما وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که هیچ گونه سند کتبی در پیوند به موجودیت تهدیدهای امنیتی علیۀ جان بانو کوهستانی به این وزارت نرسیده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

طارق آرین، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید: "مسالۀ بانو کوهستانی که دیروز به شهادت رسیدند و مساله‌ای که مطرح شده، یک سال قبل یک نشست تعارفی با وزیر صاحب داخله داشتند اما هیچ گونه عریضۀ رسمی را ارائه نکرده بودند."

به گفتۀ آقای آرین، وزارت داخله پیش از این تهدیدهای را که علیۀ خبرنگاران و دیگر فعالان مدنی موجود بوده، رفع کرده و در برخی موارد هم آنان هدف قرار گرفته اند.

قتل بانو کوهستانی با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و حتا شماری از رهبران سیاسی به شمول عبدالله عبدالله این رویداد را نکوهش کرده‌اند.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز در واکنش به قتل بانو کوهستانی و یوسف رشید، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت در برگۀ تویتر خود نوشته است: "هر جامعه به افرادی چون یوسف و فرشته نیاز دارد. آنان به مثابهء وجدان جامعه اند و قلب اجتماع را زنده نگه می‌دارند. آن‌ها نباید در ترس و ارعاب باشند، یا بدتر از آن، کشته شوند."

آقای خلیل‌زاد با تقبیح حمله‌های اخیر گفته است، کسانی که در عقب این حمله‌ها تروریستی اند، باید به حسابدهی کشانیده شوند.

با این وجود احمد سعیدی، آگاه سیاسی می‌گوید که او افراد دیگری که منتقد هستند، مورد تهدید قرار گرفته اند.

به گفتۀ آقای سعیدی، مخالفان مسلح دولت از ماین‌های مقناطسی که کم هزینه است کار می‌گیرند و افراد بی بند و بار را برای اجرای این کار شان استخدام می‌کنند.

این آگاه سیاسی می‌افزاید که در حال حاضر حکومت حتا قادر به تأمین امنیت خودش نیست.

آقای سعیدی گفت: "ما توقع نداریم که حکومت امنیت خود را بگیرد. به این دلیل توقع نداریم که حکومت خودش در پشت دیوارهای سمنتی پنهان شده است و ما چگونه توقع داشته باشیم که امنیت ما را بگیرد."

احمد سعیدی، کارشناس سیاسی
احمد سعیدی، کارشناس سیاسی

افزایش قتل‌های هدفمند به ویژه هدف قرار دادن خبرنگارن و فعالان مدنی نگرانی را افزایش داده است.

در کمتر از دو ماه گذشته ۵ خبرنگار به شمول الیاس داعی، خبرنگار رادیوی آزادی در هلمند و برخی فعالان مدنی و اعضای ولسی جرگه هدف قرار گرفته اند.

در بیشتر موارد هیچ گروهی به شمول طالبان مسؤولیت این ترورها را به عهده نگرفته است و طالبان هم دست داشتن در این حمله‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG