خطر تهاجم روسیه به اوکراین؛ کارمندان سفارت امریکا شب را در پولند سپری کردند

سفارت امریکا در کیف

بعد از آن که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عساکر این کشور دستور داد که به دو منطقه جدایی طلب تحت حمایت کرملین در شرق اوکراین داخل شوند و ترس از تهاجم گسترده روسیه افزایش یافت، ایالات متحدۀ امریکا سفارت این کشور را از کیف پایتخت اوکراین به شهر لووف انتقال داد. اعضای سفارت امریکا دیشب را در پولند سپری کردند.

وزارت امور خارجۀ امریکا در اعلامیه‌ای در توضیح این تصمیم گفته که وضعیت امنیتی در اوکراین "غیرقابل پیش‌بینی است" و "ممکن است غیرمترقبه کمی بدتر شود."

اما به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، پرسنل سفارت امریکا به کارشان ادامه خواهند داد.

ایالات متحده امریکا در اوایل ماه جاری سفارت خود در اوکراین را از کیف پایتخت این کشور به شهر لووف در غرب اوکراین که در نزدیک سرحد با پولند موقعیت دارد انتقال داده است.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا در هفته گذشته گفت، او "متقاعد شده" که روسیه بر اوکراین حمله خواهد کرد و احتمالاً شهر کیف را هدف قرار خواهد داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو منطقۀ جدایی طلب تحت حمایت کرملین در شرق اوکراین، دیروز دوشنبه (۲۱ فبروری) فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن عساکر روسی به این دو مناطق اعزام شوند.

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به تصمیم پوتین در رابطه به برسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین که کشورش در معرض تهدید حمله روسیه قرار دارد گفته که امروز ۲۲ فبروری با انتونی بلینکن همتای امریکایی‌اش در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا واشنگتن را به سمت وضع تحریم‌های شدید برضد مسکو سوق دهد.

دیمیترو کولبا در توییتر خود نوشته که، با در نظر گرفتن وضعیت موجود، قبل از نشست امروز در واشنگتن، او تماس‌های دیگر هم با انتونی بلینکن داشته است.

در این حال روسیه گفته که سرگی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور، پس از دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اعزام نیرو به مناطق تحت کنترل جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در اوکراین، همچنان آماده گفتگو با انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه (۲۲ فبروری) گفت"حتی در سخت‌ترین لحظات مسکو می‌گوید که آماده مذاکره است.

قرار است لاوروف و بلینکن به تاریخ ۲۴ فبروری در شهر ژینو در سوئیس برای گفتگو در مورد بحران اوکراین، ملاقات کنند.

اما تا هنوز ایالات متحدۀ امریکا در مورد این نشست برنامه‌ریزی شده اظهار نظر نکرده است.