لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

ولادیمیر زلنسکی از کشورهای جهان خواست که به اوکراین اسلحه بفرستند


ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید، تحت تهدید کنونی حملۀ روسیه، اوکراینی‌ها تلاش می‌کنند به بهترین شکل ممکن زندگی‌شان را بگذرانند.

زلنسکی دیروز شنبه (۱۹ فبروری) در نشست امنیتی مونیخ در جرمنی گفت: "اوکراین با، یا بدون شرکا" از خود در برابر روسیه دفاع خواهد کرد و اگر جهان می‌خواهد به اوکراین کمک کند، باید به این کشور اسلحه بفرستد.

به گفته ولادیمیر زلنسکی، اوکراین یک "سپر" در برابر روسیه است و در مواجه با تهاجم ترسناک روسیه، سزاوار حمایت بیشتر است.

کشورهای غربی می‌گویند که روسیه حداقل ۱۵۰ هزار تن از نیروهایش را در امتداد سرحد با اوکراین مستقر کرده و آمادۀ حمله بر آن کشور است.

روسیه هرگونه طرح حمله بر اوکراین را رد می‌کند.

لوید آستین وزیر دفاع امریکا
لوید آستین وزیر دفاع امریکا

اما لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا دیروز (۱۹ فبروری) در جریان سفر به لیتوانیا گفت که اردوی روسیه "آمادۀ حمله" بر اوکراین است: "عملکرد روسیه صرف بیشتر ائتلاف ما را تقویت کرد، آقای پوتین گفته که نمی‌خواهد ناتوی قوی را در جبهۀ غربی خود ببیند، اما طوریکه قبلاً هم گفته ام، این دقیقاً چیزی است که دریافت می‌کند."

کامالا هریس معاون رئیس جمهور امریکا نیز دیروز(۱۹ فبروری) در نشست امنیتی مونیخ در جرمنی گفت که در صورت تهاجم روسیه بر اوکراین، قلمرو شرقی ناتو را تقویت خواهند کرد.

یک روز پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفته بود که او متقاعد شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفته که به اوکراین حمله کند.

بر اساس خبرگزاری رویترز، دیروز لوفت هانزا شرکت هوانوردی جرمنی اعلام کرد که به دلیل احتمال حمله روسیه بر اوکراین سر از فردا (۲۱ فبروری) پرواز‌هایش را به کیف پایتخت اوکراین و شهر ادیسه را به تعلیق در می آورد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را با قلمرو خود ملحق ساخت و از جدایی طالبان در شرق اوکراین در جنگ بر ضد حکومت آن کشور، حمایت می‌کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG