لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

تنش‌ها در اطراف اوکراین محور گفتگوی تلفونی رهبران فرانسه و روسیه


ولادیمیر پوتین (راست) و امانوئل مکرون رهبران روسیه و فرانسه
ولادیمیر پوتین (راست) و امانوئل مکرون رهبران روسیه و فرانسه

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسای جمهور فرانسه و روسیه در یک تماس تلفونی دیروز یکشنبه ۲۰ فبروری بر سر علت تنش‌ها در اطراف اوکراین با هم اختلاف نظر داشتند اما گفته می‌شود که امیدواری برای فشار دیپلماتیک بخاطر جلوگیری از تهدید جنگ گسترده در اروپا ایجاد شده.

درخواست برای گفتگوهای صلح در حالی مطرح شد که کیف از ادامه گلوله باری از مناطق شرق اوکراین تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه خبر داد آن هم چند روز پس از آن که این جدایی طلبان تخلیه و منسجم سازی نیروهای‌شان از این مناطق را اعلام کردند.

دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه همچنین می‌گوید که او قرار است در مورد تنش‌ها در مرزهای اوکراین با صدراعظم جرمنی، رئیس جمهور امریکا و احتمالاً صدراعظم بریتانیا و دیگر شرکای نزدیک نیز صحبت تلفونی کند.

رهبران غربی می‌گویند که روسیه بیش از ۱۵۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده و در حال برنامه‌ریزی یک حمله گسترده علیه اوکراین است اما مسکو می‌گوید که قصدی برای حمله بر کشور همسایه‌اش را ندارد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا روز شنبه گفت که بیش از ۱۵۰۰ نقض آتش‌بس در اطراف خط تماس در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان طرفدار روسیه گزارش شده.

بمباردمان هم شب شنبه در آن ساحه گزارش شد، بخش اوکراین رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به نقل از نیروهای امنیتی اوکراین گزارش داده که ده‌ها مورد گلوله باری از طرف جدایی طلبان صورت گرفته که در نتیجه یک سرباز اوکراینی زخمی شده است.

یک مقام فرانسوی گفته که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفونی با همتای فرانسوی خود، کیف را به درگیری در شرق اوکراین مقصر دانست در حالیکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته که جدایی طلبان طرفدار روسیه آتش‌باری را نخست آغاز کردند.

از سوی دیگر انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا دیروز یکشنبه گفت که جو بایدن رئیس جمهور کشورش مایل است تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند تا تنش‌های جنگی در اوکراین را کاهش دهد.

پیشتر بایدن گفته بود که برنامه برای دیدار با همتای روس خود ندارد.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان ضمن تکرار هشدارها در مورد نزدیک بودن تهاجم احتمالی روسیه گفت که باید منتظر ماند و دید که آیا دیپلماسی می‌تواند رئیس جمهور روسیه را از پیشبرد این امر منصرف کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG