حنا ربانی کهر: خواستار تامین صلح در افغانستان و منطقه هستیم

حنا ربانی کهر معاون وزارت خارجه پاکستان

حنا ربانی کهر معاون وزیر خارجه پاکستان خواستار تامین صلح در افغانستان و منطقه شده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، خانم کهر دیروز (چهارشنبه) با محمدصادق خان نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان دیدار کرد و گفت که به استقلال افغانستان احترام دارد و صلح را در این کشور مهم می‌داند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که با گذشت بیش از هشت ماه از بازگشت طالبان به قدرت، روابط کابل و اسلام آباد سرد شده است. این روابط زمانی بیشتر به سردی گراید که پاکستان ولایات خوست و کنر افغانستان را بمباران کرد.

وزارت دفاع طالبان این حملات را "غیر انسانی" و "ظالمانه" خواند.

رنگین باشنده خوست که در این حملات زخمی شده می‌گوید: "ساعت حدود ۳ شب بود. همه مشغول سحری بودند. ناگهان طیاره‌ها آمدند و بمباران کردند. خانه‌ام در بمباران ویران شد. هشت نفر از جمله زن و کودک شهید شدند. همسایه‌ها مرا از گرد و غبار بیرون کشیدند. خدا مرا نگه کرد اگر نه حالا در این دنیا نبودم."

Your browser doesn’t support HTML5

باشنده های خوست: همه قربانیان غیر نظامیان بودند

بر اساس گزارش ها، ده‌ها نفر دیگر مانند رنگین مجروح و اعضای خانواده‌های‌شان کشته شده اند.

به گفته مقامات حکومت طالبان، در حملات هوایی پاکستان که بتاریخ ۱۶ اپریل صورت گرفته حدود ۴۷ تن کشته شدند.

منابع مستقل هنوز در مورد تعداد دقیق تلفات اظهار نظر نکرده اند. پاکستان نیز در این مورد سکوت کرده است.

اما روزنامۀ دیلی تایمز چاپ پاکستان گزارش داده است که حنا ربانی کهر چهارشنبه گفت که بخاطر رویداد های هدف قرار گرفتن نیروهای پاکستان از قلمرو افغانستان نگران است.

وزارت خارجه پاکستان در بیست و هشتم ماه حمل بی آن که به حملات پاکستان در خوست و کنر اشاره کند، از حکومت طالبان خواست که علیه به گفتۀ این وزارت افراد دخیل در فعالیت‌های تروریستی در پاکستان اقدامات سختگیرانه انجام دهد.

این وزارت همچنان مدعی شده که گروه های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان بر پایگاه های امنیتی مرزی پاکستان حمله می‌کنند.

حکومت سرپرست طالبان گفته است که به هیچ گروه اجازۀ فعالیت علیه کشور های همسایۀ افغانستان را نمی‌دهد.