سرمنشی سازمان ملل: طالبان باید بدون تعیض٬ مکاتب دختران را در افغانستان باز کند

شماری از دختران مکاتب در کابل در واکنش به مسدود ماندن مکاتب دست به اعتراض زدند

سرمنشی سازمان ملل متحد، بار دیگر از طالبان خواسته تا مکاتب دختران را بدون تاخیر باز کنند.

در اجلاس "تحول آموزشی" که به میزبانی سازمان ملل متحد به روز دوشنبه دایر شد، بار دیگر تاکید گردید که مکاتب دختران در افغانستان، باید هرچه زودتر باز شود.

سمیه فاروقی، سرپرست تیم رباتیک دختران افغانستان و متعلم صنف دوازدهم، یکی از سخنرانان این نشست بود:.

"امروز مکاتب متوسطه و لیسه ها بروی دختران مسدود است. بدون تحصیل، اقارب، دوستان من و میلیون ها دختر افغان از آینده ای نامعلوم می ترسند و احساس تنهایی می کنند. طالبان وجود ما را از جامعه کاملاً حذف می کنند. ممکن است هزاران دختر دیگر هرگز نتوانند به مکاتب برگردند، بسیاری از آنها همین حالا ازدواج کرده اند"

طالبان از یک سال به این طرف مکاتب ثانوی و لیسه دختران را در افغانستان مسدود کرده اند

سمیه گفت که همۀوعده های بازگشایی مکاتب در افغانستان عملی نشده و هیچ نشانه ای از بازگشایی مکاتب توسط طالبان وجود ندارد.

سمیه جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل را مسئول اصلاح این وضعیت خواند:

سمیه فاروقی: اگر فکر می کنید که دختران افغان مستحق آموزش هستند، نگذارید من و خواهرانم در افغانستان قربانی سیاست ها بین المللی شویم

"اگر فکر می کنید که دختران افغان مستحق آموزش هستند، نگذارید من و خواهرانم در افغانستان قربانی سیاست ها بین المللی شویم. نگذارید کشورما، گورستان اهداف و امیدهای ما شود"

سمیه پیشنهاد کرد که سازمان ملل متحد باید حمایت کافی را ابه سکتور معارف افغانستان، توانمندسازی آن و تضمین دسترسی مساوی دختران و پسران افغان به آموزش ارائه کند.

روز دوشنبه ۱۹ سپتمبر٬‌درست یک سال از مسدود ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان گذشت.

طالبان به تازگی در مورد بازگشایی مکاتب دختران چیزی به رسانه ها نگفته اند، اما پیش از این، نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طالبان، موضوع مسدود بودن مکاتب را به مردم ارتباط داده، گفته بود که مردم مناطق دورافتاده نمی خواهند که دختران آنها به مکتب بروند. بعدهم قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه طالبان، این موضوع را یک مشکل سیاسی خواند.

آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه با تاکید روی اصلاحات آموزشی، بار دیگر از طالبان خواست که باید همۀ مکاتب بدون تبعیض بروی تمام دختران و پسران افغان باز شود:

"از این تریبیون، از مقامات افغانستان می خواهیم که هرچه زودتر همۀ محدودیت های بر آموزش دور متوسطه و لیسه های دختران را لغو کنند. آموزش دختران یکی از گام های اساسی برای تامین صلح، امنیت و توسعه پایدار است."

بر اساس گزارش ها، با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشته، بیش از یک و نیم میلیون دختر افغان از آموزش در دورۀ متوسطه و لیسه محروم شدند. علاوه بر این، از سالها به اینسو میلیون ها دختر جوان دیگر هم در مناطق تحت کنترل طالبان، اجازه آموزش را نداشته و بسیاری از مکاتب دختران در شعله های آتش سوختند.

آرش همایون