خبرنگاران: طالبان به خشونت علیه خبرنگاران پایان دهند

آرشیف - شماری از خبرنگاران حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل

شماری از خبرنگاران افغانستان می‌گویند که وضعیت خبرنگاران در افغانستان همچنان نگران کننده است و محدودیت‌ها ‌علیه آنان ادامه دارد.

آنان می‌گویند که عدم دسترسی به اطلاعات در کابل و ولایات، بازداشت موقت خبرنگاران، لت‌وکوب و تهدید آنان، مشکلاتی اند که خبرنگاران در کار رسانه‌ای خود با آن مواجه هستند.

آنها از حکومت طالبان می‌خواهند که به خشونت علیه خبرنگاران پایان دهد و به آزادی رسانه‌ها متعهد شود.

خاطره نوری که با یک رسانه خصوصی در شهر کابل کار می‌کند، به رادیو آزادی گفت: "خواست خبرنگاران از طالبان این است که به آزادی بیان احترام بگذارند، رسانه‌ها را سانسور نکنند، به امنیت جان خبرنگاران توجه کنند و به خبرنگاران اجازه دهند که فعالیت‌های رسانه‌ای خود را مطابق قانون و تعهدات خبرنگاری خود انجام دهند."

یک خبرنگار: پیشنهاد ما این است که به جای محدودیت برای رسانه‌ها سهولت ایجاد شود."

یکی دیگر از خبرنگاران افغان که نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود می‌گوید که رسانه‌ها پل ارتباطی بین حکومت و جامعه هستند و طالبان نباید این پل را تخریب کنند: "لازم است تا طالبان امکاناتی را برای رسانه‌ها ایجاد کنند که خبرنگاران و رسانه‌ها در اینجا احساس امنیت کنند، هیچ مانعی در مقابل آنها نباشد و اگر موانعی پیش آمد، خبرنگاران نمی‌توانند آنطور که می‌خواهند کار کنند. پیشنهاد ما این است که به جای محدودیت برای رسانه‌ها سهولت ایجاد شود."

هرچند حکومت طالبان به پرسش‌های ما در بارۀ این نگرانی‌های خبرنگاران پاسخ نداد، اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که آنها متعهد به حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران هستند.

این در حالی است که میرزا حسینی، مدیر مسئول رادیو آفتاب در دایکندی، پس از چهار ماه حبس از زندان طالبان آزاد شده است.

آقای حسینی در سوم جوزا به اتهام فعالیت سیاسی از سوی استخبارات طالبان بازداشت شد، اما خانوادۀ وی این اتهام را رد کردند.

جمیل وقار: طالبان قضایای رسانه‌ها را از طریق کمیسیون بررسی تخلفات رسانه‌ای حل و فصل کنند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان از آزادی آقای حسینی استقبال کرده است.

جمیل وقار، مسئول این کمیته به رادیوآزادی گفت: "کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان از آزادی میرزا حسینی استقبال می‌کند و علاوه بر آن از طرف‌های دخیل می‌خواهد که به آزادی بیان و رسانه‌ها احترام بگذارند و از حکومت هم می‌خواهیم که قضایای رسانه‌ها را از طریق کمیسیون بررسی تخلفات رسانه‌ای حل و فصل کنند."

کمیته مصونیت خبرنگاران همچنان در توییتر خود نوشته است که پس از آزادی آقای حسینی، در حال حاضر هیچ خبرنگاری در افغانستان در بازداشت نیست. اما مرکز خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که خالد قادری، گویندۀ رادیو نوروز در هرات هنوز در زندان طالبان است.

خالد قادری در ماه حوت سال گذشته ۱۴۰۰ در هرات توسط طالبان بازداشت شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که وی به اتهام نوشتن علیه حکومت طالبان در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک از سوی محکمۀ محلی طالبان در هرات به یک سال حبس محکوم شده و همچنان در زندان به سر می‌برد.

از آغاز حکومت طالبان در افغانستان که بیش از یک سال می‌گذرد، خبرنگاران زیادی بازداشت، لت و کوب و زندانی شده اند.

بر اساس یافته‌های رادیو آزادی، در دوران حکومت یک سالۀ طالبان از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ آگست ۲۰۲۲، ۳ خبرنگار کشته، ۳۴ خبرنگار بازداشت و ۱۳ خبرنگار دیگر مورد لت و کوب قرار گرفته اند.