میزبانی روسیه از نشست در مورد افغانستان؛ حکومت سرپرست طالبان دعوت نشده‌است

روسيه کې د افغانستان په اړه د تېر کال غونډه چې طالبانو ته په‌کې هم ګډون کړی و، انځور - ارشيف

قرار است که در اوسط ماه نومبر، روسیهٔ نشستی را در مورد افغانستان برگزار کند، اما از حکومت سرپرست طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده است.

خبرگزاری «تاس» روسیه به نقل از ضمیر کابلوف نمایندهٔ ویژهٔ روسیه برای افغانستان نوشته است، این نشست به ادامهٔ نشست‌های پیشین چهارچوب مسکو است.

این نشست به ادامهٔ نشست‌های پیشین چهارچوب مسکو است.

اما این بار نشست پیش‌رو با این تفاوت برگزار می‌شود که از طالبان در آن دعوت نشده، در حالی‌که در نشست‎‌های پیشیناین چهارچوب در اکتوبر سال ۲۰۲۱ طالبان شرکت داشتند.

اکنون ضمیر کابلوف می‌گوید، روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان از شرکت کننده‌گان این نشست هستند.

ضمیر کابلوف نمایندهٔ ویژهٔ روسیه برای افغانستان

در نشست‌های پیشین مسکو، در مورد مسایل امنیتی، بشری، اقتصادی و اجتماعی افغانستان بحث شده است.

اشتراک کننده‌گان نشست‌های پیشین در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۱ از طالبان خواسته بودند که یک حکومت فراگیر را شکل دهند، مکاتب دختران را باز کنند و اجازه ندهند که از خاک افغانستان به ضد کشورهای دیگر استفاده شود.

از برگزاری این نشست اسقبال می‌کنیم.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان روز جمعه به رادیو آزادی گفت، هرچند آخرین اطلاعات این نشست با آن‌ها شریک نشده،‌ اما از برگزاری آن استقبال می‌کنند.

آقای مجاهد می‌افزاید: "ما از نشستی که در مسایل افغانستان همکاری می‌کند استقبال می‌کنیم و از موضوعاتی که برای فراهم‌آوری سهولت در آبادی و بازرگانی افغانستان باشد، استقبال می‌کنیم."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

روسیه در حالی از طالبان برای شرکت در نشستی که کشورش به‌خاطر افغانستان برگزار می‌کند دعوت نکرده که پیش از این حتی در برخی از نشست‌ها از طالبان پیش از به قدرت رسیدن‌شان میزبانی کرده‌است.

روسیه در حالی در مورد افغانستان نشست برگزار می‌کند که به تاریخ ۷ جوازی سال روان، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا هنگام نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه و چین را مورد انتقاد قرار داد که به جز از انتقاد برای افغانستان دیگر چه کرده‌اند؟

از سویی هم نیکولای پتروشیف منشی شورای امنیت ملی روسیه با در نظرداشت وضعیت فعلی، با ابراز نگرانی می‌گوید، برخی از اعضا سازمان‌های جهانی هراس‌افگنی که به گفتهٔ او در افغانستان اند، به کشورهای آسیای میانه به نام مهاجر وارد می‌شوند.

پتروشیف روز پنجشنبه در نشست مسئولان امینتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گفت، بحران اقتصادی در افغانستان زمینهٔ مهاجرت گروهی افغان‎‌ها از این کشور را مهیا کرده و این خطر ورود هراس‌افگن‌ها به کشورهای آسیای میانه را افزایش می‌دهد.

نیکولای پتروشیف منشی شورای امنیت ملی روسیه

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در واکنش به اظهارات منشی شورای امنیت ملی روسیه به رادیو آزادی گفت، هیچ‌کسی در افغانستان وجود ندارد که کشورهای دیگر را تهدید کند.

برخی از اعضا سازمان‌های جهانی هراس‌افگنی که به گفتهٔ او در افغانستان اند، به کشورهای آسیای میانه به نام مهاجر وارد می‌شوند.
نیکولای پتروشیف منشی شورای امنیت ملی روسیه

این در حالی‌ست که پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز گفته بود، گروه‌های هراس‌افگنی به شمول داعش تلاش می‌کنند که به کشورهای آسیای میانه داخل شوند.

اخیراً همه کشورهای همسایهٔ افغانستان به‌شمول پاکستان از موجودیت گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

این نگرانی‌ها پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در کابل افزایش یافت.