واکنش فایق به اظهارات منیر اکرم: محدودیت‌ها بر زنان فرهنگ پشتون‌ها نه، از طالبان است

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

منیر اکرم، نمایندهٔ دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد گفته که محدودیت وضع شده بر زنان در افغانستان ربطی به دین نداشته و برخاسته از فرهنگ پشتون‌ها است، آن‌چه که سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در این سازمان آن را رد کرده است.

منیر اکرم روز چهارشنبه در نشستی در مورد وضعیت بشری در افغانستان در مقر سازمان ملل متحد گفت:
"به نظر من، محدودیت‌هایی که از سوی حکومت موقت افغان بر زنان وضع شده بیشتر از دید دینی نبوده، بلکه از فرهنگ خاص پشتون‌ها است."

او ادعا کرد که فرهنگ پشتون‌ها ایجاب می‌کند که زنان باید در خانه‌‌ها نگهداری شوند و به گفتهٔ او این واقعیتی از فرهنگ افغانستان بوده که از صد‌ها سال به این‌سو ادامه داشته است.

منیر اکرم نماینده دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد

در واکنش به این اظهارات آقای اکرم، نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در این نشست گفت که طالبان افغان نیز فرهنگ را بهانه می‌آورند تا از آموزش دختران و کار زنان جلوگیری کنند، اما او‌ افزود که این فرهنگ مردم افغانستان نیست.

فایق گفت: "می‌خواهم بگویم که اعمال طالبان ریشهٔ اسلامی ندارد و برخلاف اسلام است، اما ربطی به فرهنگ افغانستان نیز ندارد. من با برادر عزیزم منیر اکرم موافق نیستم. این هیچ زمانی فرهنگ مردم افغانستان، حتی از قوم پشتون نبوده است. متأسفانه در ساحاتی که در طول ۲۰ سال گذشته در کنترل طالبان قرار داشت، آنان مکاتب را در آن آتش می‌زدند و دختران و حتی پسران را نمی‌گذاشتند مکتب بروند."

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد افزود، حتی در وزیرستان شمالی در پاکستان، جایی‌که اکثریت باشندگان آن اقوام پشتون اند، هیچ زمانی نشنیده‌ایم که به دختران‌شان اجازهٔ رفتن به مکتب را نداده باشند.

این اظهارات نماینده دایمی پاکستان در نشست سازمان ملل متحد واکنش‌های گوناگون را در شبکه‌های اجتماعی نیز برانگیخته است.

غفور لیوال سفیر پیشین افغانستان در ایران در صفحه تویترش واکنش تند نشان داده و گفته است که اظهارات غر مسئولانه شما در مورد فرهنگ (کلتور) افغان‌ها نشانۀ از عمق نادانی، بی‌خبری و بی‌فرهنگی است.

شاه محمود میاخیل معاون وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت در افغانستان می‌گوید، میلیون‌ها دختر در پاکستان به مکتب رفته نمی‌توانند، اما در دو طرف دیورند میلیون‌ها دختر پشتون به آموزش می‌روند و فعالان جامعه خود هستند.

او در تویتر خود نوشته است که "طالبان از پشتون‌ها نماینده‌گی کرده نمی‌توانند."

کریم خرم وزیر پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ و رئیس پیشین دفتر حامد کرزی اما می‌گوید که "این حرف استعمارگران گذشته نیمه قاره هند است که بخاطر تعلیم در پشتون‌ها مردم را زندانی کرده و به چین تریاک صادر می‌کردند، حرف‌های منیر اکرم حرف‌های مسخ شده و ذهن استعمار زده است".

ضیاءالدین یوسفزی پدر ملاله یوسفزی فعال آموزش دختران گفته است که منیر باید در مورد حرف‌های که در نشست ملل متحد ابراز کرده از پشتون‌ها معذرت‌خواهی کند.

وی در صفحه تویتر خود نوشته است که "غازی امان‌الله خان در سال ۱۹۲۱ مکتب را افتتاح کرد، زمانی که شما به دنیا نیامده بودید".


این بار نخست نیست که یک مقام پاکستانی ممنوعیت‌های طالبان بر زنان افغان را به جامعه و فرهنگ افغانستان ربط می‌دهد.

عمران خان صدراعظم سابق پاکستان

پیش از این عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان نیز به تاریخ (۲۹ قوس ۱۴۰۰) در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد گفته بود که هر جامعه دیدگاه و فرهنگ متفاوتی در مورد حقوق بشر و زنان و دختران دارد و ادعا کرده بود که طالبان عمدتاً پشتون هستند و در مناطق پشتون‌نشین خانواده‌ها حاضر نیستند حتی با وجود امتیاز، دختران‌شان را به مکتب بفرستند.

این اظهارات عمران خان با واکنش تند افغان‌ها در سطح سیاسی و اجتماعی مواجه شده و آن‌را توهین خوانده بودند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اظهارات عمران خان را "تلاش برای تفرقه‌افگنی" در افغانستان عنوان کرده بود.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، حکومت طالبان محدودیت‌های شدیدی بر زنان و دختران وضع کردند.

بستن دروازه‌های مکاتب متوسطه، لیسه و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان و اخیراً ممنوعیت اشتراک‌شان در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی بخشی از این محدودیت‌ها اند.

شماری از زنان ودختران معترض خواستار حق آموزش و کار از حکومت طالبان شدند عکس از آرشیف

طالبان همچنان زنان را به غیر از سکتور صحی از کار در مؤسسات غیر دولتی داخلی و خارجی نیز منع کردند؛ اقدامی‌که سبب توقف فعالیت‌ شماری از مؤسسات کمک‌کننده به افغانستان شد.

حکومت طالبان همچنان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های زنانه نیز منع کرده‌اند.

با وجود واکنش‌های گسترده به این محدودیت‌ها، طالبان تا به حال در بارۀ برداشتن این محدودیت‌ها تجدید نظر نکرده اند.