روزنامه گاردین: افغانستان تنها رها شده و افغان‌ها به یک رژیم خودکامه چشم امید بسته اند

تصویر آرشیف: کابل٬ مردم و طالبان

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین چاپ لندن دریک مطلب خود می گوید که سیستم جهانی کمک های بشردوستانه مانند کمک به آسیب دیدگان زلزله در سوریه ، درافغانستان نیز ناکام مانده است.

روزنامه می افزاید که افغانستان یک نمونه نگران کنندۀ دیگر از کمک های بشری است که مردم آن بعد از خروج نیروهای بین المللی از کشور تنها رها شده و به یک رژیم خودکامه چشم امید دوخته اند.

گاردین خاطرنشان می سازد که درحال حاضر خصوصا رساندن کمک به افراد نیازمند از طریق سیستم بانکی افغانستان تقریبا نا ممکن است.

روزنامه با اشاره به ارقام سازمان صحی جهان می نویسد که ۲۸ ملیون نفر در افغانستان در سال جاری میلادی به کمک های عاجل نیاز دارند واین رقم نسبت به سال گذشته ۱۶ فیصد افزایش را نشان میدهد.

گاردین در ادامه می نویسد که طالبان با راهکار تبعیض جنسیتی٬ زنان را از کار در موسسات غیردولتی داخلی وخارجی ازجمله ادارات ملل متحد منع کرده اند.

گاردین واکنش این موسسات دربرابر این تصمیم حکومت طالبان را ناکافی می داند. روزنامه در پایان مطلب توصیه می کند که موسسات امداد رسان باید امکانات کافی داشته باشند تا به خواسته های دوامدار کمک پاسخ گفته شود.

روزنامه ایکونومیک تایمز

  • ازسوی دیگر روزنامه ایکونومیک تایمز که از دهلی نو نشر می شود درشمارۀ اخیر خود نوشته که مسدود شدن گذرگاه تورخم به مردم مشکلات ایجاد کرده است .

روزنامه به درگیری روز دوشنبه میان نیروهای سرحدی طالبان ونیروهای پاکستانی در تورخم نیز اشاره کرده است.

طالبان با مسدودن کردن دروازۀ تورخم روز دوشنبه گفتند که این تصمیم بخاطری گرفته شد که جانب پاکستانی به تعهدات خود عمل نکرده است.

اگرچه طالبان به صراحت نگفته اند که کدام تعهدات عملی نشده ولی گفته می شود که مقامات پاکستانی از ورود آنعده مریضان افغان که بدون ویزه به پاکستان می رفتند جلوگیری کرده اند.

ایکونومیک تایمز هم در ادامه می نویسد که مسدود شدن این گذرگاه کسانی را که برای دریافت خدمات طبی میان دوکشور رفت وآمد می کنند به مشکلات روبرو ساخته است .

روزنامه می نویسد که مردم می خواهند تا این گذرگاه دوباره گشوده شود.

روزنامه به نقل قول از یکتن از بیماران به نام نجیب الله می نویسد که باید به پاکستان فشار وارد شود تا به بیماران و همراهان آنها اجازۀ ورود بدهد.

اومی گوید توافق شده بود که روزانه از ۱۰۰-۱۵۰ تن از بیماران داخل پاکستان شوند.