گوترش: طالبان برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی باید گامهای برای رعایت حقوق بشر بردارند

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد می‌گوید تمایل طالبان برای پذیرفته شدن در جامعه جهانی ایجاب می‌کند تا آنها گام‌های ملموسی برای رعایت و ترویج حقوق بشر بردارند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" این بخش از اظهارات انتونیو گوترش را در تویت روز یکشنبه نشر کرده می‌گوید نامبرده این سخنان را در گزارش سه ماهه خود به شورای امنیت ملل متحد گفته است.

در این گزارش که تقریباً سه هفته پیش تهیه شده آمده که طالبان به حفاظت و استحکام اقتدار خود در افغانستان ادامه می‌دهند که در نتیجه جنگ و درگیری‌ها نسبتاً کاهش یافته ولی محدودیت بر حقوق و آزادی‌های اساسی افغان‌ها بخصوص زنان و دختران همچنان ادامه داشته است.

گزارش می‌افزاید که عملیات ملل متحد در افغانستان نیز در نتیجه تصامیم طالبان که کار زنان را در شعبات این سازمان منع کردند دچار اختلال شده است. این تصامیم بخصوص دسترسی زنان به خدمات را محدود ساخته است.

طالبان کار زنان در موسسات غیردولتی خارجی و داخلی را منع کرده اند و همچنین درهای پوهنتون‌ها به روی زنان و دختران تا امر ثانی مسدود شده است.

بعد از برگشت طالبان به قدرت دختران بالاتر از صنف ششم نیز اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده اند.

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در این گزارش خود گفته که اگر طالبان مایلند که یک بخش از جامعه جهانی پذیرفته شوند باید بر علاوۀ تشکیل یک حکومت همه شمول، از تصمیم گیری در باره مسائلی که بر زندگی روزمرۀ مردم تاثیر می‌گذارد نیز اطمینان دهند، به آزادی بیان اجازه دهند تا مردم بدون ترس و هراس اظهار نظر کنند، بازداشت‌های بی‌دلیل خصوصاً کسانی را که برای حقوق زنان و دختران صدا بلند می‌کنند متوقف سازند.

بیشتر در این باره: گوترش: حضور زنان در رساندن کمک‌های بشری برای نیازمندان در افغانستان ضروریست

تظاهراتی که از سوی زنان برای نیل حقوق آنها در کابل و ولایت‌های دیگر در این اواخر راه اندازی شد با شدت سرکوب گردید و برخی زنان فعال برای مدتی بازداشت شدند.

فعالان مدنی مانند مطیع‌الله ویسا رئیس انجمن راه قلم که برای حق آموزش فعالیت داشت هنوز هم در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

در گزارش آمده که یوناما با ادامه تعامل با حکومت سرپرست طالبان تلاش دارد که این محدودیت‌های شدید برداشته شوند.

از برگشت طالبان به قدرت تقریباً دو سال می‌گذرد ولی هنوز هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.