دیدار نماینده ویژه پاکستان با امیرخان متقی؛ پاکستان خواهان تقویت مناسبات با طالبان شد

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دیدار با آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان٬ بر تعهد حکومت‌اش مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه سایر کشورها تأکید کرده است.

در اعلامیه روز پنجشنبه وزارت خارجه حکومت طالبان آمده که امیرخان متقی و آصف درانی روز چهارشنبه در کابل در مورد همکاری‌های امنیتی و تجارتی میان دو کشور گفتگو کردند.

در این اعلامیه به نقل از آقای متقی آمده که "افغان‌ها به کسی ضرر نمی‌رسانند، اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشوری دیگری استفاده شود و تلاش آن‌ها برای امنیت و ثبات منطقه خواهد بود".

وزارت خارجه طالبان می‌گوید که آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در این سفر با قدردانی از همکاری‌های تجارتی دو کشور خواستار همکاری مشترک در بخش امنیتی شده است.

در این اعلامیه همچنان آمده که طرف پاکستانی در مورد ایجاد و عملی کردن میکانیزم‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و برخی دیگر و همچنان سایر مسایل از جمله تسهیل صدور ویزه برای افغان‌ها، حل مشکلات زندانیان و تجار افغان در پاکستان اطمینان داده است.

طاهر خان روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل افغانستان و پاکستان

اما طاهر خان روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل افغانستان و پاکستان، در صحبت با رادیو آزادی هدف مهم این سفر را در میان گذاشتن نگرانی‌ها و خواسته‌های پاکستان با حکومت طالبان پس از افزایش ناامنی‌ها در پاکستان عنوان می‌کند:

"این سفر پس از آخرین حمله که در ژوب بلوچستان رخ داد، صورت می‌گیرد که در مورد آن اظهارات تند رد و بدل شد. اظهارات فرمانده ارتش، وزیر دفاع و فرماندهان نظامی را به همراه داشت که با آن وضعیت بین حکومت طالبان و پاکستان تیره شده است. در پاسخ به این اظهارات، سخنان ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان را نیز می‌توان تند گفت، بنابراین به نظر من موضوع تحریک طالبان پاکستان در اجندای این سفر شامل بوده است."

طالبان به نماینده ویژه پاکستان اطمینان داده اند که قلمرو افغانستان علیه پاکستان مورد استفاده قرار نمی گیرد

طاهر خان می‌گوید که قبل از این نیز درخواست مهم مقامات پاکستانی در سفرهای‌شان به افغانستان، اتخاذ تدابیر علیه طالبان پاکستانی بوده است.

پاکستان نگران فعالیت های گروه تحریک طالبان پاکستانی است که اسلام آباد فکر می کند این گروه حملات خود را از داخل افغانستان سازماندهی می نماید

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان، آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و برخی دیگر از رهبران سیاسی و نظامی آن کشور پیش از این از حضور طالبان پاکستانی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و مدعی شده اند که طالبان پاکستانی در افغانستان فعال هستند و از آن‌جا حملاتی را برعلیه پاکستان سازماندهی می‌کنند، ادعایی‌که حکومت طالبان همواره رد کرده است.

پس از حمله به یک پاسگاه نظامی در ایالت بلوچستان پاکستان که در آن بیش از ده سرباز پاکستانی کشته شدند، اردوی پاکستان در بیانیه‌ای تهدید کرده بود که چنین حملاتی قابل تحمل نخواهد بود و اگر حکومت طالبان در افغانستان جلوی افراد دخیل در چنین حملات را نگیرد، خود شان علیه آن‌ها اقدام خواهند کرد.

اما حکومت طالبان همواره این‌گونه اظهارات را رد کرده و گفته که اگر پاکستان شواهدی در این مورد دارد، با آنها در میان بگذارد که علیه‌شان اقدام کنند.