لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

مهاجرین افغان مقیم پاکستان در مورد سروی جدید نگران اند


سروی اخیر که مشترکاً از سوی اداره سازمان ملل و دولت پاکستان برای مهاجرین افغان مقیم در این کشور براه انداخته شده است، مهاجرین افغان مقیم در شهر پشاور را دچار تشویش نموده است.
عدهء از مهاجرین افغان که در این سروی اشتراک نموده اند می گویند که آنها با سوالات شخصی از سوی تیم های سروی کننده روبرو می شوند:

« نام من نسرین است در شهر پشاور زنده گی می کنم، چند روز قبل یک دختر و یک بچه پاکستانی به خانه ما آمده و از ما سوالاتی کردند که چند نفر هستید؟ ماهانه چند مصرف دارید؟ کی با شما کمک می کند؟ چند موبایل دارید؟ بل برق، گاز و تلیفون شما چند می شود؟ آیا ماشین لباس شوی، جاروی برقی دارید؟ در خانه تان کی مریض است مصرف تداوی آن چقدر است؟ آیا به دولت پاکستان مالیه می پردازید؟ این سوال ما را به تشویش ساخته که آیا هدف از این سروی چه خواهد بود؟»

مهاجرین افغان می پرسند، در حالیکه بار اول در سال 2005 و بار دوم در سال 2010 میلادی شهرت مکمل آنها از سوی ادارهء سازمان ملل و دولت پاکستان در بدل گرفتن کارت هویت پرسیده شده بود پس اکنون چرا با سوالات غیر ضروری و نهایت شخصی روبرو می شوند.
دنیا اسلم خان، سخنگوی ادارهء یاد شده در صحبتی که با رادیو آزادی داشت، پرسش سوالات مذکور
را از سوی تیم های سروی کننده تایید نموده و در مورد مقصد آن چنین گفت:

« مقصد از این سروی برای دانستن این است که افغان ها در رشد اقتصاد پاکستان چقدر سهم دارند؟ طرز بود و باش افغان ها در اینجا چطور می باشد؟ این یک سروی مفصل در مورد مهاجرین است که هر نوع سوال از آنها پرسیده خواهد شد، اما اگر کسی مایل به جواب دادن نیست می تواند که جواب ندهد اما خوب خواهد بود که افغان ها در این سروی شرکت کنند و به همه سوالات ما جواب بدهند.»

دنیا اسلم خان می گوید: براه اندازی این سروی با توافق ادارهء سازمان ملل با دولت های افغانستان و پاکستان صورت گرفته است.

این در حالیست که محمد عمر داود زی سفیر افغانستان در اسلام آباد از راه اندازی چنین سروی اظهار بی خبری نموده گفت:

« این موضوع مهم است و باید بررسی گردد که چرا جزیات این سروی با سفارت افغانستان در میان گذاشته نشده است. من در جلسه که با قونسلگری در پشاور داشتم خواهان سوالنامه سروی گردیدم. از افغان های ما نباید سوالاتی پرسیده شود که به آیندهء شان ضرر داشته باشد.»

در حال حاضر در حدود سه ملیون مهاجر افغان در سراسر پاکستان بود و باش دارند که به تعداد یک ملیون و شش صد هزار آن ثبت و راجستر شده اداره سازمان ملل و دولت پاکستان می باشند در حالیکه متباقی بدون داشتن کدام اسناد قانونی در جاه های مختلف بود و باش دارند.

فرشته نگاه رادیو آزادی پشاور
XS
SM
MD
LG