لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

روابط مارگریت تاچر با افغانستان!؟


مارگریت تاچر صدراعظم سابق بریتانیا
مارگریت تاچر صدراعظم سابق بریتانیا
مارگریت تاچر صدراعظم سابق بریتانیا، بحیث یکی از حامیان مقاومت افغان ها در برابر قشون سرخ شوروی به حساب می آید.

مارگریت تاچر صدراعظم سابق بریتانیا که با لقب زن آهنین نیز یاد می شود، به روز دوشنبه به عمر 87 ساله گی در نتیجه سکته مغزی در شهر لندن در گذشت.

تاچر در سال 1979 میلادی زمانی که شوروی سابق به افغانستان هجوم برد، به قدرت رسید. او سپس در دوران جهاد، یکی از حامیان افغان ها در سطح بین المللی به حساب می آمد.

خانم تاچر دو سال پس از آن که بحیث صدراعظم بریتانیا انتخاب شد، در سال 1981 میلادی به پاکستان رفت و در هنگام دیدار از یک کمپ مهاجرین افغان در آن کشور، روی حمایت از مقاومت افغان ها تاکید کرد:

« می خواهم برای تان بگویم که شما در قلب های جهان آزاد جا دارید.»

مارگریت تاچر در این دیدارش از پاکستان، تا نزدیک دروازه تورخم هم سفر کرد. در این مسافرت، ضیا الحق رهبر سابق نظامی پاکستان نیز همراه او بود. گفته می شود که تاچر به صورت تصادفی در خاک افغانستان هم چند قدم گذاشت.

در جریان دیدار رهبران بریتانیا و پاکستان از سرحد تورخم، یک واقعه غیر منتظره هم صورت گرفت.

زمانیکه رهبران نظامی پاکستان با نیرو های این کشور در سرحد با افغانستان احوال پرسی می کردند، سه عسکر سرحدی افغانستان که در یک صف ایستاده بودند، با ضیا الحق دست دادند و احوال پرسی کردند.

شماری از کارشناسان افغان می گویند: تاچر در زمان جهاد از حامیان قوی افغان ها بود و شماری از قوماندانان جهادی افغانستان با او روابط نزدیک داشتند.

وحید مژده یکی از کارشناسان افغان به رادیو آزادی گفت: مارگریت تاچر در زمان حاکمیت خود، علاوه بر حمایت سیاسی، برای فراهم آوری اسلحه برای مجاهدین افغان هم کار می کرد و پیش از آن که ایالات متحده امریکا، راکت های ستنگر را به مجاهدین کمک کند، بریتانیا راکت های زمین به هوا را به نام بلو پایف به مجاهدین سپرده بود اما این راکت ها خیلی ها موثر واقع نشدند.

تاچر صدراعظم سابق بریتانیا برای حمایت از افغان ها بر ضد قشون شوروی، همراه با رونالد ریگن رییس جمهور سابق امریکا به تلاش های مشترک ادامه داد.

جان او سیلیوان معاون سابق رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و خبرنگار بریتانیایی است که از سال 1986 تا 1988 بحیث مشاور خاص مارگریت تاچر کار کرده و متن سخنرانی های او را به صورت غیر رسمی تهیه می کرده است.

او در صحبت با رادیو آزادی، از خاطرات کار هایش با تاچر یاد آوری کرد و گفت: خانم تاچر نه تنها در سیاست داخلی بریتانیا نقش مهم را ایفا کرد بلکه در سطح بین المللی، اعتبار بریتانیا را خیلی افزایش داد.

آقای سیلیوان از دوستی مارگریت تاچر با رونالد ریگن رییس جمهور سابق امریکا یاد کرده گفت:

« دوستی آنها از سال 1975 میلادی، یک یا دو هفته پس از آن آغاز شد که تاچر به حیث رییس حزب محافظه کار تعیین شد. اتفاقاً رونالد ریگن در همان وقت در لندن بود و به دیدار او رفت. آنها برای ملاقات شان، نیم ساعت وقت تعیین کرده بودند اما فکر می کنم که این دیدار، یک و نیم ساعت طول کشید. در همان وقت تاچر توافق کرد که با ریگن در تماس باشد، ریگن هم به او تعهد کرد و به این ترتیب، دوستی هر دوی آنها آغاز شد.»

مارگریت تاچر که با لقب زن آهنین از وی نام برده می شود، نخستین بریتانیایی است که از سال 1979 تا 1990 میلادی، برای سه بار بحیث صدراعظم کار کرد.

او به روز دوشنبه در نتیجه سکته مغزی به عمر 87 ساله گی چشم از جهان بست. رهبران جهان از مرگ وی ابراز تاثر کرده اند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفته که ایالات متحده یک دوست واقعی و یک قهرمان آزادی جهان را از دست داده است.

میخاییل گرباچف رهبر سابق اتحاد شوروی گفته که مارگریت تاچر یک سیاستمدار بزرگ و یک شخصیت روشنفکر بود. به گفته او، در تاریخ کشورش، یاد بزرگی از تاچر ثبت خواهد بود.

در این میان خوزه منویل براسو رییس کمسیون اروپا از مارگریت تاچر به عنوان یک رهبر بزرگ اما در عین حال یک رهبر محتاط در برابر اتحادیه اروپا یاد کرده است.
XS
SM
MD
LG