لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

ملاله: از مردم میخواهم مرا کمک نکنند بلکه از مبارزه ام حمایت کنند


ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی فعال حقوق کودکان از مردم خواست که از وی نه، بلکه از مبارزه اش برای معارف دختران حمایت کنند.

ملاله یوسفزی پنج سال قبل سلسلهء نوشتن یاداشت های روزمره خود را آغاز کرد که در آن از انتقاد ها در باره قیودات تندروان اسلامی بر آموزش دختران نوشته شده بود.

این یاداشت ها در صفحه انترنتی بی بی سی اردو به نشر می رسید.

ملاله یوسفزی در نهم ماه اکتوبر سال گذشته هنگامی که از مکتب راهی خانه اش بود، مورد هدف فیر افراد مسلح طالبان قرار گرفت و از ناحیه سر شدیداً جراحت برداشت.

بعد از آن تداوی وی در بریتانیا صورت گرفت و در ظرف یک سال گذشته توانست جوایز متعدد مهم را از آن خود سازد.

عبدالحی کاکر خبرنگار رادیو مشال رادیو آزادی در مصاحبهء با ملاله از وی پرسیده است که در پاکستان عدهء ادعا می کنند، آنچه که در صفحه انترنتی بی بی سی اردو نوشته شده و توجه همه را جلب کرده تو نوشته نکردی؟ ملاله گفت:

« ماه جنوری سال 2009 میلادی ماه خیلی خطرناک در سوات بود. زیرا طالبان هر شب دو و یا سه نفر را در میدان سبز شهر منگوره سر می بریدند و حلال می کردند. یک روز در این ماه من در اتاقم نشته بودم که پدرم آمد و گفت که خبرنگار بی بی سی خواسته که یکی از شاگردان خاطرات روزانهء شان را به صفحه انترنتی بی بی سی بنویسد. آیا تو علاقه داری؟ من گفتم بلی من می خواهم زیرا این بهترین فرصت برای ما بود تا به جهان بگویم که مردم، کودکان بخصوص دختران سوات چه فکر می کنند و دختران مکتب رو چه احساس دارند. من خیلی خوشحال شدم و به پدرم گفتم که خاطرات خود را می نویسم و آن را از طریق تلیفون می گویم.»


از ملاله یوسفزی پرسیده شد که در پاکستان بعضی افراد می گویند که ملاله مورد فیر طالبان قرار نگرفته این یک حکایت خود ساخته او می باشد در این مورد چه گفتنی دارید؟

ملاله گفت، آنانی که چنین حرف ها را می گویند گناه شان نیست. زیرا مردم به سیاستمداران باور ندارند.
اما وی برای خود نه، بلکه برای آموزش دختران و حقوق زنان حمایت مردم را می خواهد:

« آنانی که چنین چیزی را می گویند، گناهکار نیستد. آنها در کشور شان کاملاً امید خود را از دست داده اند و از سیاستمداران شان نیز نا امید شده اند. این موضوع آنقدر مهم نیست چیزی که مهم است این است که ملاله برای خود حمایت و پشتیبانی کسب نمی کند. ملاله برای تعلیم دختران و حقوق زنان کمک شما را می طلبد. بناءً ملاله را کمک نکنید، پشتیبان مبارزهء او برای تعلیم و تربیت دختران و حقوق زنان باشید.»

ملاله یوسفزی در ماه سرطان امسال 16 ساله شد و در همین روز در شهر نیویارک در اسامبلی سازمان مللی متحد بیانیه ایراد کرد.

ملاله از سوی مجله تایمز یکی از دختران فعال جهان شناخته شد.

ملاله به خاطر مبارزه برای معارف دختران در ماه سنبله جایزه صلح بین المللی سال 2013 میلادی اطفال را بدست آورد.

این جایزه در یک مراسم خاص در شهر هاگ هالند به او سپرده شد.
XS
SM
MD
LG