لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

چرا شاگردان مکاتب دولتی نمی توانند در مسابقات بین المللی شرکت کنند؟


شماری از شاگردان مکاتب شهر کابل می گویند، پایین بودن کیفیت تدریس در مکاتب سبب شده تا آنها نتوانند در مسابقات بین المللی شاگردان مکاتب، اشتراک نمایند.

برخی از شاگردان مکاتب شهر کابل پیروزی متعلمین مکاتب افغان ترک را در مسابقات بین المللی استقبال کرده از وزارت معارف می خواهند تا برای آنها نیز زمینه های بهتر تعلیمی را فراهم نماید.

این شاگردان می گویند، اگر وزارت معارف به کیفیت تدریس در مکابت توجه نماید آنان نیز می توانند در این مسابقات اشتراک کرده و پیروزی های را کسب نمایند.

فرهاد و ندیم دو تن از شاگردان صنف دوازده هم یکی از مکاتب شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

« در افغانستان استعداد های زیادی است اما هیچ کس به آنها توجه نمی کند، امتحان بگیرند که آیا لیاقت دارند یا خیر، در مکاتب دولتی استادان مسلکی نیز کم می باشد کیفیت درس پایین است.»

این در حالی است که شاگردان لیسه افغان - ترک با اشتراک در مسابقات بین المللی سال 2013 میلادی توانستند 147 مدال از جمله 44 مدال طلا، 49 نقره و 54 مدال برنز را بدست آورند.

در این مسابقات، شاگردان در مضامین، کمپیوترساینس، ریاضی، محیط زیست، ساینس، اختراعات، اختراع جوانان، لسان انگلیسی، فزیک، کیمیا و بیولوژی به رقابت پرداختند.

به اساس معلومات مسوولان افغان ترک، تا کنون 30 باب مکتب افغان ترک در مرکز و ولایات افغانستان فعالیت دارد که در آن بیش از 6500 شاگرد تحت آموزش قرار دارند .

نعمان اردغان رییس عمومی این مکاتب به روز شنبه در مراسم تقدیر از شاگردان ممتاز مکاتب افغان ترک گفت، شاگردان این مکاتب با اشتراک شان در مسابقات جهانی از سال 2003 تا 2013 میلادی توانستند 359 مدال را بدست بیاورند.

مقام های وزارت معارف نیز مشکلات در مکاتب دولتی را تایید کرده می گویند که بخاطر نداشتن ظرفیت بهتر، شاگردان این مکاتب نمی توانند در مسابقات جهانی اشتراک نمایند.

کبیر حقمل رییس نشرات وزارت معارف به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که مکاتب دولتی در بخش های مختلف نیز پیشرفت های داشته اما به گفته وی کار بسنده نمی باشد:

« اما دو موضوع اصلی که یکی آن امکانات است و متاسفانه مکاتب در افغانستان از امکانات خوب برخوردار نیستند، اکثریت آنها در مخروبه ها است امکانات درسی خوب نظر به مشکلات متعدد ندارند، اما برعکس افغان ترک این امکانات را دارد، مشکل دیگر ما کمبود معلمین مسلکی است یا کم است و یا در اکثر مناطق اصلاً معلمین مسلکی نیست.»

در کنار پایین بودن کفیت تدریس در مکاتب کشور، نبود صنوف درسی و کتاب کافی مشکلات دیگر اند که بسیاری از مکاتب کشور با آن مواجه اند.

گفته می شود همین مساله سبب شده تا در بسیاری از ولایات کشور شاگردان که از صنوف دوازده هم فارغ می شوند، از سواد کافی برخوردار نباشند.

مسوولان وزارت معارف می گویند که کمبود معلمین مسلکی یکی از مشکل عمده معارف می باشد و آنان پلان دارند تا در سال آینده به این مشکل رسیدگی نمایند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG