لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

وزیری: تلفات نیروهای افغان بطور نسبی افزایش یافته است


دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان، افزایش تحرکات مخالفین مسلح، انجام عملیات های نظامی به رهبری نیرو های امنیتی افغان و انفجار ماین های کنار سرک را از عواملی می داند که سبب افزایش تلفات نیرو های امنیتی افغان شده است.

هر چند مقامات این وزارت می پذیرند که امسال به تناسب سال گذشته رقم تلفات نیرو های امنیتی افغان نسبتاً افزایش یافته، اما در این خصوص ارقام دقیق ارایه نمی کنند.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در سال روان نیرو های امنیتی افغان به تنهایی توانسته اند در بسیاری از مناطق مانع پیشرفت مخالفین مسلح گردند.

وی گزارش پنتاگون ( وزارت دفاع امریکا) را که در آن تلفات نیرو های امنیتی افغان 80 درصد خوانده شده رد کرده، گفت:
« قبلاً تمام عملیات های محاربوی ما با قوت های آیساف یکجا انجام می شد، نزدیک به 70 هزار نیروی خارجی از افغانستان بیرون شده اند، مرحله چهارم انتقال اجرا شده و پلانگذاری را ما خود انجام می دهیم، به همین لحاظ ما تائید می کنیم که تلفات مان نسبت به سال گذشته نسبی افزایش یافته اما 80 درصد تلفات نداریم.»

آقای وزیری گفت که در حال حاضر نیرو های امنیتی افغان بدون کمک و همکاری نیرو های خارجی عملیات ها را برنامه ریزی می کنند و عملیات موسوم به عقاب هم اکنون در 34 ولایت کشور ادامه دارد.

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا به تازه گی در گزارشی گفته که تعداد سربازان نیرو های امنیتی افغان که در جنگ تابستان سال جاری با طالبان کشته شده اند در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 80 درصد بیشتر شده است.

در این گزارش همچنان گفته شده که تعداد تلفات قوای امریکا و متحدین آن از ماه اپریل تا سپتمبر سال 2013 میلادی، 60 درصد کاهش یافته است.

در این حال برخی از کارشناسان امور نظامی افغان به دلیل فراهم نکردن امکانات و تجهیزات لازم بر جامعه جهانی انتقاد های دارند.

آگاهان بدین باور اند که افزایش تلفات سربازان افغان وابسته به نبود پلان های دقیق از قبل طرح ریزی شده و عدم دسترسی به تجهیزات مدرن جنگی است که به عنوان چالش هنوز هم باقیست.

جنرال عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی عوامل افزایش تلفات نیرو های امنیتی افغان را این چنین بر می شمارد:
« ما که اردوی ملی افغانستان را می بینیم از لحاظ تخنیک، ابتکارات و تجهیزات نظامی خیلی ضعیف اند، قوای هوایی ندارند، در حقیقت با جان های شان دفاع می کنند، عملیات های کشفی این نیرو ها در زمینه رد یابی ماین های جاسازی شده کنار جاده یا عملیات های سازمان یافته گروهی دشمن ضعیف است، سلاح دشمن به مراتب نسبت به ما قوی تر است.»

مخالفین مسلح دولت در آغاز امسال عملیاتی را تحت نام " خالد بن ولید " راه اندازی کردند که در جریان آن در نقاط مختلف کشور حملات گروهی و انتحاری به شمول ماین گذاری های را سازماندهی کردند.

آگاهان بدین باور اند، تا زمانیکه از سوی امریکا و ناتو در زمینه آموزش نیرو های امنیتی افغان تلاش های جدی صورت نگیرند و تجهیزات نظامی مجهز را در اختیار آنان قرار ندهند، احتمال افزایش تلفات این نیرو ها در سال های آینده به مراتب بیشتر خواهد بود.

آنان تاکید می کنند که جامعه جهانی باید با فراهم کردن امکانات لازم، قبل از خروج نیرو های خارجی از افغانستان نیرو های امنیتی افغان را به پای خود شان ایستاد کنند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG