لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

«در لویه جرگه مشورتی، 17 کتگوری مردم دعوت شده اند»


در لویه جرگه مشورتی روی توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا بحث می گردد. به اساس قانون اساسی افغانستان، لویه جرگه برای اتخاذ تصمیم در مورد مسایل مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و مصالح علیای کشور برگزار می شود.

یکی از شرایط برای اشتراک در لویه جرگه مشورتی این است که باید سن اشتراک کننده از بیست و پنج سال بالاتر باشد. عبدالخالق حسینی سخنگوی کمیسیون این جرگه در مورد شرایط برای اشتراک در این لویه جرگه به رادیو آزادی گفت:

« ما در این لویه جرگه مشورتی هفده کتگوری از مردم را دعوت کرده ایم که در آن شورای ملی، شورای ولایتی، اعضای از نمایندگان کوچی ها، نمایندگان معلولین، حقوق دانان و اعضای لویه جرگه پیشین شامل اند. همچنان از هر واحد اداری افغانستان 522 تن و از هر ولسوالی و ناحیه یک یک تن سران قوم در این جرگه شرکت می کنند. »

انتظار می رود که در نخستین جلسه این جرگه، از میان اشتراک کننده ها یک تن رییس جرگه، یک تن معاون، دو تن منشی و یکی معاون منشی تعین گردند. در حدود دو نیم هزار اشتراک کننده های این جرگه به هفده کمیته تقسیم می شوند.

هر کمیته یک بخش از سند 32 صفحه یی را بررسی می کند.

فیصله هر کمیته به رییس جرگه سپرده شده و از سوی رییس جرگه به آواز بلند به خوانش گرفته می شود و رای عمومی در مورد آن به گونهء گرفته می شود که از اشتراک کننده ها پرسیده می شود که در صورت رضایت و عدم رضایت دست شانرا بلند کنند.

هرگاه موضوع مورد پذیرش اکثریت واقع شود به تصویب میرسد.

بحث های لویه جرگه علنی اند اما اگر چهارم حصه اعضای جرگه خواستار بحث سری گردند امکان دارد که جرگه در عقب دروازه های بسته صورت بگیرد.

رییس استره محکمه و اعضای آن و یک تعداد از مقام های حکومتی نیز می توانند در لویه جرگه اشتراک کنند اما آنها حق رای دهی را ندارند.

مشهور ترین لویه جرگه در تاریخ افغانستان در سال 1747 در قندهار دایر شد که پس از نو روز بحث در آن احمد شاه بابا به حیث پادشاه انتخاب گردید.

پس از آن مهمترین جرگه در 1928 در زمان امان الله خان برگزار شد که در آن بر علاوه حقوق زنها یک سلسله اصلاحات نیز به تصویب رسید.

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان در سال 2002 میلادی نیز یک لویه جرگه برگزار شد که در آن حامد کرزی به عنوان رییس دوره انتقالی انتخاب شد و بعداً یک لویه جرگه دیگر دایر شد که از سوی محمد ظاهر شاه پادشاه پیشین افغانستان افتتاح گردید.

همچنان سال گذشته یک لویه جرگه در رابطه به توافقنامه همکاری های استراتیژیک با امریکا برگزار شد.

توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا بخش از همان توافقنامه همکاری های استراتیژیک است که قرار است لویه جرگه کنونی بالای آن بحث کند.

با آنکه لویه جرگه در قانون اساسی افغانستان مدار اعتبار است اما فیصله آن از لحاظ قانونی غیر الزامی است.

تفاوت جرگه کنونی با جرگه های قبلی این است که در این جرگه به حکومت در مورد فیصله اش مشوره داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG