لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

«تاخیر در امضای قرارداد امنیتی، افغانستان را با مشکلات روبرو ساخته است»


فوزیه کوفی عضو ولسی جرگهء افغانستان
فوزیه کوفی عضو ولسی جرگهء افغانستان
برخی از اعضای ولسی جرگه باور دارند که تاخیر در امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن افغانستان را در حال حاضر با یک سلسله مشکلات روبرو ساخته است.

این وکلا در نشست عمومی روز چهارشنبه ولسی جرگه، با اشاره به وضعیت کنونی گفتند که این موضوع بر مسایل اقتصادی، نظامی و اجتماعی کشور تاثیر ناگوار برجا گذاشته است.

فوزیه کوفی یکی از نماینده های مردم، گفت که علاقمندی شماری از کشور های کمک کننده با افغانستان کاهش یافته و به گفته وی بودجه شماری از پروژه ها در این کشور نیز قطع شده اند.
فوزیه کوفی می گوید:
« کشور های تمویل کننده به بسیار بی علاقه گی به بودجه افغانستان می بینند و حتی بودجه بعضی پروژه ها قطع شده اند به شمول پروژه صلح که از سوی حکومت آلمان تمویل می شد، به این اساس من فکر می کنم تنها بُعد سیاسی این پیمان مهم نیست بلکه بُعد اقتصادی و اجتماعی که بالای ذهنیت مردم بالای تجار و سرمایه گذاری در افغانستان و کشور های تمویل کننده چه تاثیری برجا گذاشته است این مساله برای ما قابل نگرانی است.»

تعدادی از اعضای ولسی جرگه در حالی روی امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی تاکید می ورزند که پیش از این شماری از نهاد های داخلی و خارجی از حکومت افغانستان خواسته اند تا این توافقنامه را امضا کند.

در نشست جاری وزرای خارجهء کشور های عضو ناتو در بروکسل، اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو از حکومت افغانستان خواسته تا هر چه زودتر توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن را امضا کند.

به گفتهء آقای راسموسن اگر حکومت افغانستان این توافقنامه را امضا نکند ناتو برای ادامه حضور اش در این کشور چوکات قانونی نخواهد داشت.

در عین حال جان کری وزیر خارجه امریکا نیز تاکید نموده که اگر رییس جمهور کرزی توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا نکند پس باید وزیر دفاع و یا شخص دیگر از حکومت افغانستان این را انجام دهد.

فرخنده زهرا نادری یک عضو دیگر ولسی جرگه نیز امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با ایالات متحده امریکا را به نفع افغانستان می داند.
فرخنده زهرا نادری می گوید:
« کشور های که خود را دوست افغانستان می شمارند آنان نیز ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده اند که افغانستان باید این پیمان را هر چه زودتر امضا کند زیرا آن را به نفع این کشور می دانند.
موارد سیاسی روزمره نباید سبب شود تا منافع ملی کشور تحت شعاع قرار گیرد.»


لویه جرگه مشورتی حدود ده روز قبل برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن رای مثبت داد.

اما پس از آن رییس جمهور کرزی پیش شرط های را جهت امضای این توافقنامه مطرح کرد.

تامین صلح در افغانستان، توقف عملیات نیرو های بین المللی و تلاشی خانه های افغان ها و تضمین انتخابات شفاف از پیش شرط های افغانستان برای امضای این توافقنامه اند.

تاکنون واضح نیست که توافقنامه امنیتی و دفاعی چه زمانی میان مقام های افغان و امریکایی به امضا خواهد رسید.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG