لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

تحلیلگران: حکومت نواز شریف توانسته تا حدی تنش ها با کابل را رفع کند


تحلیلگران پاکستانی به این باور اند که حکومت نواز شریف توانسته تا حدی زیادی تنش ها با کابل را رفع کند و روابط میان هر دو کشور را بهبود ببخشد.

در یازدهم می سال 2013 میلادی حزب مسلم لیک ن به رهبری نواز شریف توانست برنده انتخابات پارلمانی گردد و حکومت جدید مرکزی در اسلام آباد را تشکیل دهد.

نواز شریف به حیث صدراعظم جدید پاکستان به مردم تعهد کرد که با کشور های همسایه روابط را بهبود می بخشد و در ماه جولای همان سال سرتاج عزیز مشاور امور خارجه و امنیت نواز شریف در یک سفر یک روزه به کابل رفته و بشمول رییس جمهور کرزی با مقام های دیگر افغان ملاقات کرد.

تحلیلگران پاکستانی سال 2013 میلادی را یک سال مهم برای بهبود روابط میان کشور شان و افغانستان می خوانند.

عقیل یوسفزی یکی از این تحلیلگران به رادیو آزادی می گوید، اقدامات را که حکومت نواز شریف در سال 2013 در قبال افغانستان کرد نتایج آن امسال یعنی در 2014 عملاً دیده خواهد شد.
« سال 2013 که گذشت در آن دیده شده که دید و پالیسی نواز شریف در قبال افغانستان تا حد زیاد مثبت بود. بعضی اقدامات را که اسلام آباد در سال 2013 برای نشاندهی صداقت اش برای افغانستان کرد مثل رهایی ملا برادر نتایج این اقدامات در 2014 روشن خواهند شد. اکنون 2014 که یک سال مهم برای افغانستان است و قرار است نیرو های خارجی از آنجا بیرون شوند پاکستان کوشش دارد تا با افغانستان از این بیشتر روابط اش را نزدیک سازد.»

عقیل یوسفزی می افزاید که نواز شریف با تجربه از گذشته درک کرده که بدون روابط نیک با افغانستان دیگر راه باقی ندارد.

به باور وی پاکستان اگر در قبال افغانستان مخلص نباشد نتایج آن به ضرر خود پاکستان خواهد بود.

در 26 اگست سال 2013 حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در یک سفر دو روزه رسمی از اسلام آباد بازدید کرد و روی همکاری های صادقانه و عملی پاکستان در روند صلح افغانستان تاکید ورزید.

اسلام آباد برای ثابت ساختن همکاری اش در این روند در همین سال بشمول ملا برادر بیش از 30 طالب افغان را از زندان ها رها ساخت اما هیچ یکی از طالب های رها شده به روند صلح افغانستان مفید ثابت نشدند.

اعجاز ختک یک تحلیلگر دیگر سیاسی پاکستان می گوید، با آنکه در روابط میان کابل و اسلام آباد بهبود دیده می شود، اما برای بهبودی بیشتر روابط نیاز به برداشتن گام های بیشتر دارد:

« سال گذشته هر دو کشور افغانستان و پاکستان کوشش کردند که روابط شان را بهبود بخشند اگر چه در این راستا کدام کامیابی چشمگیری نشده اما تا حدی اعتماد از دست رفته را بالای همدیگر دوباره حاصل کردند. به نظر من رسانه های هر دو کشور می توانند در این راستا نقش مهم را ایفا کنند و حقایق را بدون پراپاکند گزارش بدهند.»

با آنکه تحلیلگران پاکستانی سال 2013 را که در حدود دو هفته قبل اختتام یافت برای روابط افغانستان و پاکستان مثبت ارزیابی می کنند، اما ناگفته نماند که در همین سال مقام های هر دو کشور هم دیگر را در بعضی موارد متهم نیز کردند.

در این میان می توان از حملات راکتی بالای کنر از خاک پاکستان و یا متهم نمودن حکومت افغان برای حمایت از فضل الله رهبر جدید طالبان پاکستانی از سوی اسلام آباد نیز نام برد.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG