لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

یونسف نسبت به قاچاق اطفال افغان ابراز نگرانی کرد


یونسف نسبت به قاچاق اطفال و نوجوانان از افغانستان ابراز نگرانی کرده و برای جلوگیری آن، خواهان تلاش های بیشتر حکومت این کشور شده است.

سالانه شماری از اطفال و نوجوانان در افغانستان از سوی قاچاقبران انسان به منظور انتقال و رساندن به کشور دیگر و یا هم برای استفاده از نیروی کار ارزان و بهره برداری های جنسی قاچاق می شوند.

یونسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال در افغانستان می گوید که از وضعیت اطفال آسیب پذیر به خصوص پدیدهء قاچاق اطفال و نوجوانان در این کشور نگران است.

عزیز فروتن مسوول بخش معلومات یونسف در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که اطفال افغان برای مقاصد متعدد قاچاق شده و در معرض بیشترین خطر قرار می گیرند.

آقای فروتن از حکومت افغانستان خواست تا در راستای مبارزه علیه قاچاقبران انسان اقدام جدی نماید:

« مسأله ترافیک اطفال در افغانستان وجود دارد و خطرات و مشکلات هم از همان زمانی که یک خانواده اطفال شان را به قاچاقبر می سپارند آغاز می گردد.
در بسیاری موارد امکان دارد این طفل در ولایت دیگری مورد استعمار اقتصادی قرار بگیرد، امکان دارد مورد استفاده جنسی قرار گیرد و یا هم از سوی پولیس به زندان افگنده شود.
امکان دارد در کشورهای دیگر مورد خرید و فروش قرار گیرد و یا هم از آنان در کارهای شاقه استفاده شود و حتی جان های شان را از دست بدهند. ما از این ناحیه تشویش داریم.»


هر چند آقای فروتن آمار دقیقی از قاچاق اطفال از افغانستان را ارایه نکرد، اما افزود که عدم آگاهی خانواده ها بیشتر سبب شده تا این پدیده همچنان منحیث یک معضل بزرگ اجتماعی باقی بماند.

ادارات بین المللی در افغانستان می گویند، اطفالی که در این کشور قربانی قاچاق می شوند در بسیاری موارد متعلق به خانواده های فقیر و کم درآمد اند.

"IOM" یا اداره بین المللی مهاجرت در افغانستان می گوید، بر علاوه انتقال اطفال از سوی قاچاقبران انسان به بیرون از سرحدات این کشور، قاچاق اطفال به منظور استخدام و سایر بهره برداری ها رو به افزایش است.

به گفتهء مسوولان این اداره، تنها در سال 2013 میلادی به تعداد 246 قضیه قاچاق اطفال از سوی آنان به ثبت رسیده اند.

بر بنیاد آمار ها ظرف چند سال اخیر بیش از چهار هزار تن که اکثریت آنها را زنان و اطفال تشکیل می دهند از افغانستان قاچاق شده اند.

قاچاق و ترافیک انسان پس از مواد مخدر پُر عاید ترین قاچاق برای گروه های مافیایی به شمار می رود.

چنانچه وزارت کار امور و اجتماعی افغانستان در کنار جنگ و مشکلات اجتماعی از فقر و بیکاری به عنوان مهم ترین عامل قاچاق انسان در کشور نام می برد.

اما این وزارت می گوید که در اثر سعی و تلاش ارگان های مسوول زمینه قاچاق اطفال به بیرون از این کشور محدود شده است.

علی افتخاری سخنگوی این وزارت به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قاچاق اطفال نسبت به چند سال اخیر در کشور کاهش یافته است:

« گزارش های که از ده ماه اخیر سال 1391 داریم نشان می دهند که نسبت به سال های گذشته قاچاق اطفال بسیار پائین آمده و 259 نفر را که به کشور های همسایه قاچاق شده اند نشان می دهد.
وقتی فقر باشد و عدم آگاهی خانواده ها از حقوق و امتیازات مربوط به اطفال، متاسفانه که به منظور سوء استفاده از آنان در بخش های مختلف حتی در مسایل امنیتی هم از آنان استفاده می شود.»


آقای افتخاری افزود " قانون مبارزه با قاچاق انسان و اختطاف " از چند سال به این طرف در کشور قابل اجرا است و نیز یک بخش مشخص در وزارت امور داخله در زمینهء تطبیق آن فعالیت دارد.

در همین حال وزارت امور داخله افغانستان می گوید که گروه های مافیایی داخلی و منطقه یی در قاچاق انسان به خصوص اطفال در افغانستان دست دارند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت از تلاش های ارگان های امنیتی در زمینه شناسایی و دستگیری قاچاقبران انسان می گوید:

« گروه های در منطقه هستند که قاچاق انسان را از یک کشور به کشور دیگر انجام می دهند، متاسفانه اتباع افغانستان و کشور های همسایه هم هستند که در این قضایا دست دارند.
در سال روان 45 قضیه را پولیس افغانستان توانست کشف نماید. نزدیک به 100 نفر که متهمین اصلی هستند و در این قضایا دست دارند ما دستگیر کردیم و آنها را به نهاد های عدلی سپردیم.»


پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز نسبت به این مساله انتقاد نموده و گفته است که برای حمايت از حقوق اطفال و بهبود وضعيت آنان کار های بنیادی صورت نگرفته است.

این کمیسیون از حکومت می خواهد تا عاملان قاچاق اطفال را مجازات نماید و از قربانيان
اين پديده، به صورت جدی حمايت كند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG