لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

شورای عالی صلح بمنظور تامین صلح در افغانستان خواهان همکاری امریکا شد


محمد اسماعیل قاسمیار رییس روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار رییس روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان

تمویل و تجهیز مخالفان مسلح حکومت از آنسوی خط دیورند و موجودیت رهبری آنان در خارج از قلمرو افغانستان از مشکلاتی اند که به گفته شورای عالی صلح در برابر آغاز مذاکرات سیاسی میان حکومت و مخالفان مسلح موانع ایجاد کرده اند.

محمد اسماعیل قاسمیار رییس روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت نیاز است تا حکومت جدید از امریکا تقاضا کند که پاکستان را وادار به همکاری با پروسهء صلح این کشور سازد.

آقای قاسمیار گفت، امریکا می تواند حتی با وضع تعزیرات اقتصادی و قطع میلیارد ها دالر کمک اش با پاکستان آن کشور را حاضر به همکاری در تامین امنیت افغانستان بسازد:

" من به جرئت گفته می توانم که امریکا توانمندی آن را دارد که خودش و به همکاری پاکستان پروسه صلح افغانستان را تقویت کرده و زمینه آن را فراهم بسازد که مذاکرات آغاز و این قضیه از طریق جرگه و مذاکرات حل شود."

آقای قاسمیار با اشاره به امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشتنگتن گفت امریکا از رهگذر حقوقی باید در تامین امنیت در این کشور تلاش کند.

اما مقامات پاکستانی همواره ظاهراً گفته اند که تامین صلح وامنیت در افغانستان به معنی تامین ثبات در آن کشور است.

گفته می شود که حلقات استخباراتی پاکستان برای رسیدن به اهداف شان نمی گذارند تا صلح و امنیت در افغانستان برقرار گردد.

طالبان مسلح هم حضور نیروهای بین المللی در افغانستان را یکی از دلایل عمده برای خودداری از اشتراک شان در مذاکرات سیاسی عنوان کرده اند.

قبل از این رییس جمهور اشرف غنی احمدزی به روز شنبه پس از ادای نماز عید از مخالفان حکومت خواست تا به مذاکرات صلح رو بیآورند و تاکید کرد که جنگ راه حل نیست.

این در حالیست که حامد کرزی در سیزده سال حکومت اش بارها از مخالفان مسلح دولت خواست تا به مذاکرات سیاسی بین الافغانی رو آورده و به پروسهء صلح بپیوندند.

اما به باور کارشناسان وی موفق نشد تا با شیوهء که در پیش داشت پای مخالفان مسلح را به میز مذاکرات سیاسی بکشاند.

در عین حال شماری از مردم در شهر کابل نیز می گویند که امریکا و جامعه جهانی باید روی پاکستان فشار وارد کند تا به تهعدات اش در برابر تامین صلح در افغانستان عمل کند:

"امریکا اگر بخواهد می تواند در افغانستان صلح بیاورد، پاکستان ما را نمی گذارد تا صلح و امنیت در کشور ما تامین گردد باید بالایش بسیار زیاد فشار آورده شود."

" امریکا، سایر کشور ها و در مجموع جامعه جهانی باید بر پاکستان فشار وارد کند تا مجبور شود با پروسهء صلح افغانستان همکاری کند."

"پاکستان را وادار بسازند که در تامین امنیت افغانستان کمک کند در زبان می گوید اما عمل ندارد"

"سرپاکستان باید فشار بیاورند تا در تامین صلح افغانستان حصه بگیرد، کار به دست امریکا است."

با آنکه حکومت جدید افغانستان تا کنون از امریکا در خصوص همکاری با پروسه صلح این کشور تقاضای مشخصی را مطرح نکرده اما رییس جمهور احمدزی به تازه گی از بریتانیا خواست تا به تلاش هایش در راستای تامین صلح در افغانستان ادامه دهد.

آقای احمدزی در پیوند به این مساله به موثریت روابط بریتانیا با پاکستان اشاره کرده است.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان قبل از این گفته است که تامین صلح در افغانستان اول بدست امریکا سپس به دست پاکستان است.

به باور عدهء از آگاهان، اشتباهات سیاسی گذشته در پیشبرد پروسه صلح در افغانستان باید رفع شده و در راستای تامین صلح در کشور اراده قوی نشان داده شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG