لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

پاکستان حمایت اش را از پروسه صلح افغانستان اعلام کرد


نواز شریف صدراعظم پاکستان در ملاقاتش با رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی در اسلام آباد، حمایت اش را از پروسه صلح بین الافغانی ابراز داشته گفت، این پروسه باید کاملاً بین الافغان و متعلق به افغانها باشد.

پاکستان از دیر به اینسو، بر امور افغانستان نفوذ داشته است و دیدار رییس جمهور غنی از پاکستان، از سوی بعضی از مقامات افغان، اقدامی جهت بهتر سازی روابط بین دو کشور خوانده شده است که در دروهء رییس جمهور پیشین حامد کرزی تیره بود.

آقای غنی که در ماه سپتمبر به حیث رییس جمهور افغانستان سوگند وفاداری یاد کرد، بهبود روابط با پاکستان را از اولویت های حکومت اش خوانده و دیدار دیروز هم برای نشان دادن حُسن نیت بین دو کشور طراحی شده بود. دو رهبر بعد از ملاقات دیروز، مسابقهء دوستانهء کرکت بین تیم های دو کشور را تماشاه کردند که در آن افغانستان برنده شد.

در حالیکه نیروهای جنگی امریکایی و دیگر کشورها، در حال خروج از افغانستان اند، اقتصاد این کشور رو به ضعف نهاده و رییس جمهور غنی گفته است، تلاش دارد اقصاد کشورش را بهبود بخشد تا با مشکل کاهش در بودیجه دولت برخورد مناسب شود.

در عین زمان به نوشته والستریت ژورنال، اگر آقای غنی امیدوار است طالبان را به میز مذاکره بکشاند، به حمایت پاکستان در این مسأله نیاز دارد.

آقای غنی دیروز در حضور نواز شریف گفت:

"سرنوشت ما با هم گره خورده است، زیرا تروریزم سرحدی را نمی شناسد، بی ثباتی پاکستان ما را متاثر می سازد وبی ثباتی در افغانستان، پاکستان را متاثر خواهد ساخت و به همین دلیل به باور من درک مشترک ما از تهدیدات جدید ما را قادر خواهد ساخت مسیری را ترسیم نماییم که در آن، روی اعمال تمرکز شود و اعمال بلند تر از الفاظ سخن بگویند."

در حالیکه دیدار های روز اول آقای غنی از پاکستان بیشتر روی مسایل اقتصادی و تجارتی متمرکز بود، آقای غنی یک دیدار مهم سمبولیک از مرکز اردوی پاکستان در راولپندی داشت. وی در مراسم گذاشتن اکلیل گل برای بزرگداشت از سربازان پاکستانی که در جنگ علیه تندروان کشته شده اند نیز شرکت کرد.

عاصم بجوا سخنگوی اردوی پاکستان در یک پیام در صفحه انترنتی توریتر اش این دیدار رییس جمهور غنی را یک فال نیک برای منطقه خوانده بود.

اردوی پاکستان به روز جمعه با نشر اعلامیهء از قول رییس جمهور غنی نوشته که گفته بود:

"کابل آمادهء همکاری با اسلام آباد در مسایل چون آموزش های نظامی و مدیریت سرحدات است."

طالبان افغان از دیر به اینسو، از مناطق سرحدی میان دو کشور به حیث مرکز جلب و جذب و مرکز فعالیت های شان استفاده نموده اند. در حالیکه حکومت پاکستان اعتراف می کند با رهبری طالبان تماس دارد ولی می گوید، بالای شورشیان افغان کنترول مستقیم ندارد.

XS
SM
MD
LG