لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

رییس جمهور افغانستان جهت شرکت در اجلاس سارک به نیپال رفت


رئیس جمهور محمد اشرف غنی صبح امروز به هدف اشتراک در هجدمین اجلاس سران سازمان همکاری های جنوب آسیا"سارک" عازم کتماندو پایتخت نیپال شد.

رئیس جمهور غنی در هجدمین نشست اجلاس سران سازمان همکاری های جنوب آسیا در مورد گسترش همکاری های منطقوی میان کشور های جنوب آسیا سخنرانی خواهد کرد.

فایق واحدی معاون سخنگوی رییس جمهور روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت قرار است آقای غنی در حاشیه این سفر با رئیس جمهور و صدر اعظم نیپال و همچنان برخی از سران سایر کشور های اشتراک کننده دیدار های جداگانه داشته باشد:

" قرار است رئیس جمهور افغانستان همچنان در این اجلاس مهم منطقوی سخنرانی داشته باشد و در مورد موقف و دیدگاه های افغانستان در رابطه به همکاری ها به کشور های جنوب آسیا صحبت کند.

در حاشیه این نشست رئیس جمهور افغانستان همچنان با مقامات کشور نیپال از جمله رئیس جمهور و صدراعظم آن کشور و درعین حال با تعداد دیگر از مقامات کشور های شرکت کننده در این اجلاس بحث و گفتگو های داشته باشد."

آقای واحدی گفت، این سفر سه روزه خواهد بود.

در خبرنامه که از سوی ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده آمده که رئیس جمهور اشرف غنی صبح روز سه شنبه در راس یک هیئت بلند رتبه دولتی عازم کتماندو پایتخت نیپال شد.

سازمان همکاری های منطقه یی جنوب آسیا ( سارک) یک سازمان سیاسی و اقتصادی است که متشکل از هشت کشور در جنوب آسیا است.

سارک در آغاز با عضويت هفت کشور جنوب آسيا يعنی؛ هند، پاکستان، نیپال، بوتان، مالديف، سريلانکا و بنگلاديش به فعاليت آغاز کرد و با کسب عضويت افغانستان در سال 2007 میلادی اين سازمان اکنون با هشت عضو کار می کند.

جلسه سارک در روز نخست اش به سطح وزرا به روز سه شنبه دایر می گردد و دومین روز این اجلاس به نشست رهبران کشور های عضو این سازمان اختصاص یافته است.

در عین حال وزارت خارجه افغانستان اشتراک رئیس جمهور غنی را در نشست سارک از نظر سیاسی و اقتصادی مهم می داند.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت در هجدهمین نشست سازمان کشور های جنوب آسیا روی این مساله که افغانستان چگونه می تواند نقش فعال اقتصادی را در میان کشور های جنوب آسیا داشته باشد بحث صورت می گیرد.

در این میان شماری از کارشناسان امور اقتصادی روی عملی شدن تعهدات که در هجدهمین نشست سارک صورت می گیرد تاکید می کنند.

تاج محمد اکبر یکی از این آگاهان:

"در این اجلاس بر علاوه موارد که جدیداً روی آن بحث صورت می گیرد روی مسایل که در گذشته در مورد آن تعهد صورت گرفته نیز صحبت می شود و مورد بررسی قرار می گیرد که چقدر عملی شده است که باید روی تطبیق توجه شود.

بخش های عمده که در این نشست مورد بحث قرار می گیرد مسایل اقتصادی و ترانزیتی و در عین حال مسایل امنیتی اند که روی آن بحث صورت خواهد گرفت."

هدف عمده سازمان سارک را تعهد تجارت آزاد و کاهش تعرفه های تجارتی، توسعه جهانگردی و همکاری علمی و فنی بین کشورهای عضو تشکیل می دهد.

به باور آگاهان اقتصادی، افغانستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص که دارد می تواند عضو مفید و موثر این سازمان باشد و با مشارکت در همکاری های منطقه یی در مبارزه بافقر و عقب مانده گی، نا امنی و تروریزم، قاچاق مواد مخدر و آدم ربایی سهم فعال داشته باشد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG