لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

نظر سنجی: 60 درصد افغان‌ها از روند گفتگوهای صلح، حمایت می‌کنند


مسئولان انستیتوت مطالعات ستراتیژیک افغانستان میگویند یافته های نظر سنجی آنان نشان میدهد که مردم در کنار حمایت شان از روند گفتگوهای صلح نگرانی های را نیز داشته اند.

غلام رضا ابراهیمی پژوهشگر این انستیتوت روز دوشنبه حین ارایه نتایج این نظر سنجی گفت، مردم معامله شدن حق و حقوق شان در این روند، برقرار نشدن صلح، شفاف نبودن مذاکرات صلح، نادیده گرفتن حق زنان و نادیده گرفتن قانون اساسی را از نگرانی های شان عنوان کرده اند.

اما آقای ابراهیمی گفت که بیشتر مردم نسبت به روند گفتگوهای صلح خوشبین بوده و از آن حمایت کرده اند:

" تقریباً شصت درصد مردم گفته اند که از گفتگوهای صلح حمایت میکنیم، اکثر جواب ها به این بر میگشت که ما از جنگ و ناامنی خسته شده ایم، مردم هم به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه رسیدن به امنیت دقیقاً از دل گفتگوهای صلح میگذرد اینکه مردم چقدر خوشبین بودند که حکومت وحدت ملی میتواند این گفتگوها را به نتیجه برساند بیست و هشت اعشاریه شصت و یک درصد بوده است. "

به گفته مسئولان انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان این نظر سنجی که در ماه میزان آغاز گردید پانزده ولایت به شمول کابل، هرات، بلخ، قندهار، بامیان، بادغیس، بدخشان، غزنی، ننگرهار، جوزجان، پکتیا، هلمند، کندز، زابل و غور صورت گرفته است.

در این نظر سنجی تلاش شده تا از طریق توزیع پرسش نامه ها نظر یک هزار و پنجصد و چهل تن بالای سن هژده سال در مورد گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان مسلح جمع آوری گردد.

یافته های این نظر سنجی نشان میدهد که بیش از هفتاد درصد مردم متعقد اند که گفتگوهای صلح با طالبان مسلح ناکام بوده و 21 اعشاریه پنج درصد دیگر تا حدودی این پروسه را موفق خوانده اند.

در این نظر سنجی همچنان بزرگترین موانع فراه راه صلح در افغانستان 34 درصد ضعف حکومت، 20 درصد طالبان، 11.4 درصد قوم گرایی، 11.2 درصد فقر بیسوادی، 8.2 درصد زورمندان محلی و مافیای مواد مخدر و شش درصد حضور نیروهای خارجی خوانده شده است.

همچنان مردم در جوابات شان مهم ترین نقاط ضعف در شورای عالی صلح را نیز برجسته ساخته اند، 19.9 درصد شورای عالی صلح را سمبولیک خوانده، 16.4 درصد گفته اند که فساد در این شورا وجود دارد.

همچنان 16.2 درصد مردم گفته اند که شورای عالی صلح استقلالیت نداشته و 14 درصد گفته اند که حمایت مردمی ندارد و 11.4 درصد هم گفته اند که خارجی ها در این شورا دخالت دارد.

در این حال مسئولان شورای عالی صلح با رد مداخله خارجی ها در این شورا میگویند آنان تلاش دارد تا اصلاحات بنیادی را در این شورا وارد کرده در استراتیژی این شورا تغییرات را بمیان آورد

عطاوالرحمن سلیم یکی از معاونین این شورا میگوید آنان گام های عملی را در راستای پروسه صلح برداشته و از مردم و نهاد های مختلف میخواهد تا در این زمینه همکار شوند:

" تا که فشارهای لازم در پروسه صلح آورده نشود عملیه موفقیت آنچنانی نخواهد داشت پس حرف ما اینست که هر یک به نوبه خود از یک شخص گرفته تا یک نهاد تا یک جریان و تا یک کشور باید در این راستا ادای مسئولیت بکنند فشارهای لازم را به اطراف که به صلح تن نمیدهند وارد بکنند. "

مسئولان این شورا تاکید میکنند در نتیجه تلاش های که صورت میگیرد باید صلح با عزت بوده و در آن حقوق زنان، دستاورد های گذشته و حقوق و عزت همه طرف ها حفظ گردد.

نظر سنجی از سوی انستیتوت مطالعات ستراتیژیک افغانستان در حالی صورت گرفته است که اخیراً حکومت افغانستان از ادامه تلاش ها برای آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان مسلح خبر داده و گفته است که گروه چهار جانبه در این راستا به تلاش هایش ادامه میدهد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG