لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

تعدادی از بریتانیایی‌ها خواهان برگزاری دوبارۀ همه پرسی شدند


بیش از دو میلیون نفر در بریتانیا خواهان همه پرسی دومی در مورد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شده اند.

مردم در این درخواست آنلاین عنوانی پارلمان بریتانیا گفته اند حکومت باید این را مدنظر بگیرد که اگر آرای ماندن یا ترک کردن کمتر از ۶۰ درصد باشد، به اساس میزان مشارکت کمتر از ۷۵ درصد، باید همه پرسی دومی برگزار شود.

در همه پرسی روز پنجشنبه بیست و سه ماه جون در بریتانیا، ۵۲ درصد به خروج از اتحادیۀ اروپا رای دادند.

شمار واجدان شرایط رای دهی بیش از ۴۶ میلیون تن گزارش شده بود.

حالا پارلمان مؤظف است تا روی درخواست غور کند، چون به اساس قوانین بریتانیا، هر درخواست که بیش از یک صد هزار امضا داشته باشد، پارلمان باید دربارۀ بحث در مورد آن غور کند.

نتیجۀ همه پرسی بریتانیا واکنش‌های زیادی را در درون و برون از اتحادیۀ اروپا به همراه داشته است.

در تازه‌ترین اقدام، دونالد توسک رئیس شورای اروپا یک دیپلومات بلجیمی را برای همآهنگ ساختن مذاکرات با بریتانیا در مورد خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا تعیین کرده است.

به اساس مادۀ پنجاهم پیمان لیزبون هر عضو اتحادیۀ اروپا باید مطابق قانون اساسی‌اش از این اتحادیه دارای بیست و هشت عضو خارج شود.

پیش از این، فرانک والتر شتاین مایر وزیر خارجۀ جرمنی گفته است که شش کشور مؤسس اتحادیۀ اروپا از بریتانیا می‌خواهند که هر چی عاجلتر روند خروج از این اتحادیۀ را آغاز کند تا اتحادیه از وضع نامشخص سیاسی برون شود.

دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا گفته است که فقط سه ماه دیگر در سِمَتش باقی خواهد ماند و صدراعظم جدید باید پروسۀ خروج از اتحادیۀ اروپا را نهایی سازد.

کامرون: صدراعظم جدید باید پروسۀ خروج از اتحادیۀ اروپا را نهایی سازد.
کامرون: صدراعظم جدید باید پروسۀ خروج از اتحادیۀ اروپا را نهایی سازد.

اما، کامرون گفته است که برگزاری همه پرسی دومی ممکن نیست.

این در حالیست که بیش از ۱۴۸ هزار تن دیگر با امضای یک درخواست از صادق خان شاروال لندن خواسته اند که استقلال لندن را از بریتانیا اعلان کند و برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا درخواست دهد.

XS
SM
MD
LG