لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

کلیفلند: طالبان به اهداف شان در افغانستان نرسیدند


ماموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید طالبان نمی‌توانند در افغانستان کدام منطقه را بگیرند و از آن به حیث مرکز ستراتیژیک استفاده کنند.

سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در عین حال گفته که طالبان تا هنوز برای حکومت افغانستان تهدید استند.

اما به باور وی، نیروهای امنیتی افغان، پیشرفت قابل ملاحظه داشته اند و توانایی رویارویی با شورشیان را دارند.

ماموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید، طالبان قصد داشتند تا یک بخش بزرگ را در افغانستان بگیرند و از آن بحیث یک مرکز ستراتیژیک شان استفاده کنند.

جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو که دیروز از طریق یک کنفرانس ویدیویی از کابل با خبرنگاران در بروکسل صحبت می‌کرد، در مورد گرفتن برخی از مناطق کشور توسط طالبان واکنش نشان داد.

وی در باره نگرانی‌ها از اینکه طالبان می‌خواستند در هلمند و یا هم پکتیا بخش‌های را تصرف کنند، گفت که شورشیان در این هدف شان ناکام ماندند.

کلیفلند: طالبان برای رسیدن به اهداف شان در افغانستان ناکام شدند.
کلیفلند: طالبان برای رسیدن به اهداف شان در افغانستان ناکام شدند.

وی افزود:

" اگر به اهداف ستراتیژیک آنها به این فصل جنگ بنگریم، دیده می‌شود که هدف شان از آغاز همین بود تا یک منطقه بزرگ رهایشی را بگیرند و آنرا حفظ کنند، تا بتوانند از آن یک مرکز دلخواه بسازند. اما بالاخره آنها در عملی ساختن این مفکوره که یک مرکز ستراتیژیک را حفظ کنند، ناکام شدند."

در این اواخر به نقل از برخی مقام‌ها و کارشناسان گزارش‌های نشر شده که شماری از افراد گروه طالبان، به کمک استخبارات پاکستان، می‌خواهند شورای کویته را به هلمند و مرکز شبکه حقانی را به ولایت پکتیا انتقال دهند.

جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید، عملیات‌های نیروهای امنیتی افغان در مقایسه با پارسال خیلی‌ها موثر بوده‌است.

وی پذیرفت که در چند ماه گذشته طالبان مسلح بخش‌های را در مناطق مختلف افغانستان گرفته و یا با تهدید روبرو ساخته اند اما وی افزود که در صفوف طالبان هم چالش‌های زیاد وجود دارد.

وی افزود:

" گاه و ناگاه، تعبیرهای نادرست شنیده می‌شود که گویا طالبان یک مشت واحد و شکست ناخوردنی استند که نیروهای افغان را به زانو نشانده‌اند و خود شان به پیشروی ادامه می‌دهند. اما می‌دانیم که این حرف درست نیست. نمی‌خواهم طوری آشکار سازم که طالبان را کم اهمیت جلوه دهم یا توانایی آنها را به نظر کم ببینم. آنها بدون شک تا هنوز برای حکومت افغانستان تهدید ایجاد می‌کنند و برخی توانایی‌ها را دارند. اما حرف اخیر همین که آنها هم مشکلات خود را دارند."

جنرال کلیفلند همچنان سقوط برخی مناطق به دست طالبان را، پیروزی موقتی آنها عنوان کرد.

اظهارات سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در حالی مطرح می‌شود که شورشیان مسلح از آغاز امسال، حملات خود را در شمال، جنوب و شرق افغانستان شدت بخشیده‌اند.

کندز در شمال، هلمند در جنوب و ننگرهار در شرق، میدان‌های جنگ میان شورشیان و نیروهای افغان بودند.

همچنان فاریاب، بغلان، پکتیا و برخی مناطق دیگر، امسال شاهد جنگ‌های شدید بودند که در آن شماری زیادی از شورشیان، نیروهای امنیتی افغان و افراد ملکی، کشته و یا هم زخمی شدند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG