لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

۱۵ سال قبل امریکا در همین روز بالای افغانستان حمله کرده بود


نزدیک به یکماه پس از حملات یازدهم سپتمبر در امریکا که سه هزار قربانی بجا گذاشت، این کشور مبارزه علیه تروریزم را در افغانستان آغاز کرد.

دلیل این مبارزه، هدف قرار دادن اعضای شبکه القاعده که مسئول حملات یازدهم سپتمبر بودند و همچنان سرنگونی رژیم طالبان بود که از اعضای این گروه در افغانستان میزبانی می‎کرند.

مرکز خبری رادیو آزادی به مناسبت پانزدهمین سالگرد حملات امریکا به افغانستان گزارشی را تهیه کرده و به جوانب مختلف پس از این حملات پرداخته‎است.

از حملات امریکا بالای افغانستان پانزده سال می‎گذرد، امریکا برای اولین بار در هفتم اکتوبر ۲۰۰۱ میلادی جنگ علیه تروریزم را عملاٌ در افغانستان آغاز کرند.

هدف این جنگ نه تنها از پا در آوردن اعضای شبکه القاعده بود بلکه سرنگونی رژیم پنج ساله گروه طالبان نیز خوانده شد که به شمول اسامه بن لادن دیگر اعضای کلیدی القاعده را پناه داده بود.

پس از سرنگونی طالبان، حضور نیروهای امریکایی در افغانستان در ۲۰۱۱ میلادی به یکصد هزار نیرو می‎رسید اما بعد از این‎که اوباما رئیس جمهور امریکا اعلان کرد که دیگر تهدید تروریستی متوجه کشورش نیست و مسئولیت‎های امنیتی به نیروهای افغان سپرده شد، خروج تدریجی نیروهای خارجی نیز از افغانستان آغاز گردید و در سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت رزمی ناتو به رهبری امریکا در افغانستان پایان یافت.

هدف این جنگ نه تنها از پا در آوردن اعضای شبکه القاعده بود بلکه سرنگونی رژیم پنج ساله گروه طالبان نیز خوانده شده است.
هدف این جنگ نه تنها از پا در آوردن اعضای شبکه القاعده بود بلکه سرنگونی رژیم پنج ساله گروه طالبان نیز خوانده شده است.

در همین پانزده سال اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده نیز در دوم ماه می سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی نیروهای امریکایی در شهر ایبت آباد پاکستان کشته شد.

پس از آن‎که مسئولیت‎های امنیتی به نیروهای افغان سپرده شد، نیروهای افغان به مبارزه جهت حفظ کنترول کشور خود ادامه دادند.

در حال حاضر نیز از ۴۰۰ ولسوالی افغانستان ۹۰ آن یا از سوی طالبان اداره می‎شوند و یا هم تحت نفوذ طالبان قرار دارند.

این در حالیست که ۳۰ درصد از جمعیت افغانستان یا که تحت تسلط طالبان قرار دارند و یا این‎که روشن نیست تحت تسلط کی‎اند.

مرکز خبری رادیو آزادی به نقل از نشریه (The Long War Journal) در مورد هزینه باز سازی افغانستان نوشته‎است که ایالات متحده امریکا بیش از ۱۱۳ میلیارد دالر را فقط برای پروژه‎های باز سازی افغانستان به مصرف رسانده‎است و این هزینه بیشتر از هزینه مارشال پلان است که پس از جنگ جهانی دوم برای بازسازی اروپا به مصرف رسیده بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی هزینه مجموعی که در ماموریت افغانستان به مصرف رسیده بود به حدود ۵۰۰ میلیارد دالر رسید.

۳۰ درصد از جمعیت افغانستان یا که تحت تسلط طالبان قرار دارند و یا این‎که روشن نیست تحت تسلط کی‎اند.
۳۰ درصد از جمعیت افغانستان یا که تحت تسلط طالبان قرار دارند و یا این‎که روشن نیست تحت تسلط کی‎اند.

در این گزارش به نقل از بانک جهانی آمده‎است که در سال ۲۰۱۵ میلادی تولید ناخالص داخلی افغانستان از دو اعشاریه چهار ملیارد دالر به بیست ملیارد دالر افزایش یافت.

با این هم افغانستان در جمع یکی از کشورهای فقیر جهان باقی مانده که ۳۹ درصد از نفوس آن روزانه کمتر از یک و نیم دالر درآمد دارند.

مرکز خبری رادیو آزادی در مورد بهبود زندگی مردم افغانستان بر اساس گزارش‎های وزارت خارجه امریکا نوشته‎است که امید به زندگی در این کشور جنگ زده به نحو چشمگیری افزایش یافته‎است و حد اوسط عمر که در سال ۲۰۰۱ میلادی ۴۲ سال بود در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۶۲ سال رسید.

در حال حاضر حدود ۶۷ درصد از مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی دارند در حالیکه در ۲۰۰۱ میلادی تنها ۹ درصد به آن دسترسی داشت.

آزادی رسانه‎ها نیز یکی از دستاوردهای پانزده ساله در افغانستان بشمار می‎رود.

در ۲۰۰۱ میلادی افغانستان دارای یک چینل دولتی بود اما در حال حاضر افغان‎ها به بیش از ۷۰ شبکه تلویزیونی آزاد دسترسی دارند و حدود ۹۰ درصد مناطق شهری دارای خدمات موبایل اند.

XS
SM
MD
LG