لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

شورای عالی صلح اظهارات اخیر سناتور پاکستانی را تقبیح کرد


معاون شورای عالی صلح افغانستان اظهارات یک سناتور ارشد پاکستانی را که صلح در کابل و کشمیر را به هم مرتبط دانسته، تقبیح کرده‌است.

عبدالخبیر اوچقون در گفتگوی تلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که اظهارات اخیر نمایندۀ صدراعظم پاکستان در امور کشمیر پذیرفتنی نیست.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"فکر می‌کنم که این به صراحت می‌رساند که پاکستان چه اندازه به اصطلاح تلاش مذبوحانه و مداخلۀ بیجا در امور داخلی افغانستان می‌کند. اگر اظهارات نمایندۀ خاص پاکستان در امور کشمیر به این معنا باشد که آنان مداخلۀ ‌شان را در افغانستان گره بزنند به مداخلۀ هند در مرزهای کشمیر در پاکستان، پاکستان به دنبال یک عمق ستراتیژیک در افغانستان است که برای دنیا و مردم افغانستان هرگز قابل قبول بوده نمی‌تواند."

مشاهد حسین سید رئیس کمیتۀ دفاعی و تولید دفاعی سنای پاکستان و نیز نمایندۀ خاص صدراعظم پاکستان در امور کشمیر است.

او روز پنجشنبه ششم ماه اکتوبر در مباحثۀ ویدیویی تحت عنوان روابط پاکستان با چین، هند و افغانستان به میزبانی مرکز تحقیقاتی ستیمسون در ایالات متحده امریکا صحبت می‌کرد.

مشاهد حسین سید رئیس کمیتۀ دفاعی و تولید دفاعی سنای پاکستان
مشاهد حسین سید رئیس کمیتۀ دفاعی و تولید دفاعی سنای پاکستان

سناتور سید در پاسخ به سوالِ یکی از اشتراک کنندگان این مباحثه صلح در کابل و کشمیر را با هم ارتباط داد و گفت:

"راه رسیدن به صلح در کابل در کشمیر نهفته است. به این معنا که وقتی شما از صلح صحبت می‌کنید، نمی‌‍توانید صلح را به بخش‌های گوناگون تقسیم کنید، نمی‌توانید یک بخش را مجزا کنید. این که بگوییم خوب، می‌توانیم در کابل صلح داشته باشیم و بگذاریم کشمیر بسوزد. این اتفاق نخواهد افتاد. خوب شما از یک جورآمد جامع صلح صحبت کنید و بگذارید مردم جنوب آسیا اسیر دشمنی‌های گذشته نباشند و بگذارید به جلو حرکت کنند."

آقای اوچقون، اما، این اظهارات را غیر مسئولانه خواند و گفت که جهان امروز علاقمند آوردن صلح در افغانستان است.

او به کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان اشاره کرد که در آن کشورهای نیرومند جهان با اعلان وعدۀ کمک پانزده میلیارد و دو صد میلیون دالری تا سال ۲۰۲۰ میلادی با افغانستان از صلح، مصالحه و رفاه درین کشور پشتیبانی کردند.

این کنفرانس هفته گذشته با اشتراک بیش از صد کشور و سازمان بین‌المللی به شمول نمایندگان از هند و پاکستان در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار شد.

آقای اوچقون افزود که شورای عالی صلح افغانستان به همکاری حکومت و شرکای بین‌المللی در حال ایجاد اجماع ملی در مورد ضرورت برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان است.

وی گفت:

"این اجماع ملی می‌تواند که حلقات یا کشورهای که از صفحۀ صلح می‌گریزند را در تنگنا و انزوا قرار بدهد و سر انجام آنان نیز ایمان بیاورند که مردم شریف افغانستان و همۀ دنیا صلح می‌خواهند و به پروسۀ صلح بپیوندند."

این اظهارات در حالی است که طالبان به تازه گی حملات ‌شان را در گوشه‌های مختلف افغانستان به خصوص در ولایت کندز شدت بخشیده‌اند.

مقام‌های افغان پاکستان را به حمایت از گروه‌های شورشی در افغانستان متهم می‌کنند و اسلام آباد همواره آن را رد می‌کند.

نوازشریف صدراعظم پاکستان ماه گذشته در سخنرانی خود در هفتاد و یکمین مجمع سازمان ملل متحد در نیویارک با تأکید گفت که فقط دیالوگ میان حکومت افغانستان و طالبان می‌تواند به چندین دهه جنگ درین کشور پایان بخشد.

اما، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:" بی‌رحمانه‌ترین حملات از سوی گروه‌های تروریستی" علیه غیر نظامیان افغان از پاکستان سرچشمه می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG