لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

اداره تفتیش: ۴۶ درصد بودجۀ ۱۳۹۴ مصرف نشده‎است


اداره عالی تفتیش می‎گوید، اداره‎های دولتی نتوانسته‎اند بودجه سال ۱۳۹۴ شان را به مصرف برسانند.

این اداره می‎گوید که ۴۶ در صد بودجه سال ۱۳۹۴ خورشیدی افغانستان مصرف نشده‎است.

مسئولان این اداره روز سه شنبه گزارشی را در مورد قطعیه سال ۱۳۹۴ ارائه کردند که بر اساس آن وزارت‎های امور داخله و دفاع در عدم مصرف بودجه عادی درجه بلند را دارا هستند.

مسئولان این اداره روز سه شنبه حین ارائه گزارش قطعیه سال ۱۳۹۴ گفتند، بودجه ملی سال ۱۳۹۴ بیش از ۴۳۶ میلیارد افغانی بود که ۲۶۴ میلیارد آن را بودجه عادی و ۱۵۳ میلیارد دیگر را بودجه انکشافی تشکیل می‎داد.

محمد مهدی حسینی معاون اداره عالی تفتیش گفت، در قطعیه سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۶۰۶ پروژه شامل بود، اما ۱۵۸ پروژه که ۲۶ درصد را تشکیل می‎دهد مصرف آن صفر می‎باشد.

آقای حسینی همچنان می‎گوید، ارگان‎های امنیتی در سال ۱۳۹۴ خورشیدی نتوانسته‎اند تا بودجه عادی شان را به مصرف برسانند.

وی افزود:

" از مبلغ ۲۸۴ میلیارد افغانی که سطح بودجه عادی بود، مبلغ ۲۳۵ میلیارد افغانی مصرف شده و باقی مبلغ که مصرف نشده ۴۸ میلیارد و ۴۳۳ میلیون افغانی است که ۹۵ درصد عدم مصرف بودجه عادی مربوط وزارت‎های داخله و دفاع افغانستان می‎باشد."

آقای حسینی گفت، ۲۵ درصد بودجه سال ۱۳۹۴ خورشیدی از عواید داخلی و بقیه آن را کمک‎های بین‌المللی تشکیل می‎داد.

به گفته وی، از جمله ۶۰۶ پروژه که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی قرار بود تطبیق شود ۱۵۸ آن تطبیق نشده و مصرف آن نیز صفر می‎باشد.

محمد مهدی حسینی معاون ادارۀ عالی تفتیش می‎گوید، ۱۷۲ پروژه که بالای آن کار شده نیز کمتر از ۵۰ درصد بودجه آن مصرف گردیده‎است.

او افزود:

"در حقیقت پروژه‎های نهایی که در قطعیه وجود دارد و باید تطبیق می‎شد ۶۰۶ از کلیه واحد بودجوی است، متأسفانه از ۶۰۶ پروژه ۱۵۸ آن هیچ نوع فعالیت نداشته، نه به آن تخصیص داده شده و نه هم مصرف کرده‎است."

آقای حسینی افزود، به دلیل این‎که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی برخی پروژه‎ها تطبیق نشده‎اند، جامعه بین‌المللی ۱۲۱ میلیون دالر کمک اش را که این پروژه‎ها از آن تمویل می‌شد نیز به دسترس حکومت قرار نداد.

این گزارش در حالی ارائه می‎شود که قبل از این ولسی جرگه افغانستان نیز مسئله استیضاح برخی وزرا را به دلیل عدم مصرف بودجه مطرح کرده‎است.

اما بصیر رنجبر یکی از آگاهان اقتصادی افغان می‎گوید، استیضاح وزرا تا زمانی مفید واقع شده نمی‎تواند که پلان منظم و سنجش دقیق برای مصرف بودجه موجود نباشد.

آقای رنجبر بهترین راه حل برای این مشکل را ازدیاد هماهنگی میان ارگان‎های مربوط در دستگاه حکومتی می‎داند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG